• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Diamentowy węzeł w Kowalach, pierwszy taki w Polsce

Maciej Naskręt
23 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Jeżeli węzeł Kowale powstanie zgodnie z zaprezentowanym właśnie projektem, będzie to pierwsze takie skrzyżowanie w Polsce. Jeżeli węzeł Kowale powstanie zgodnie z zaprezentowanym właśnie projektem, będzie to pierwsze takie skrzyżowanie w Polsce.

Światło dzienne ujrzała koncepcja rozbudowy węzła Kowale na Obwodnicy Trójmiasta. zobacz na mapie Gdańska Jeśli skrzyżowanie powstanie w takim kształcie, będzie absolutną nowością dla kierowców. Powstanie tam tzw. węzeł diamentowy, w którym kierowcy będą mogli częściowo poczuć się jak w kraju o ruchu lewostronnym.



Jak oceniasz plany dla węzła Kowale?

Są gotowe wstępne założenia do koncepcji rozbudowy węzła Kowale, który łączy obwodnicę Trójmiasta z drogą wojewódzką prowadzącą do Kolbud i dalej.

Inwestycja zakłada przede wszystkim poszerzenie obwodnicy z dwóch do trzech pasów w obu kierunkach i dobudowę dodatkowych równoległych jezdni wzdłuż obwodnicy.

Do dwóch jezdni (po dwa pasy w każdą stronę) zostanie poszerzona biegnąca nad obwodnicą droga będąc przedłużeniem gdańskiej ul. Świętokrzyskiej i ul. Staropolskiej na Kowalach.

Na największą uwagę zasługuje przebudowa węzła. Ma to być niespotykany dotąd na polskich drogach układ, tzw. diamentu.

Chodzi o to, że na ok. 200-metrowym odcinku, poszerzonym do dwóch jezdni, auta będą mijać się po przeciwnych stronach, niż na co dzień. Patrząc w kierunku Kaszub, jezdnia w kierunku Kolbud pobiegnie po lewej stronie (południowej), a jezdnia w kierunku Gdańska - po prawej (północnej).
Nad wszystkim ma czuwać sygnalizacja.

Skąd pomysł na takie rozwiązanie, rzadkie nie tylko w Polsce, ale i na świecie?

Inżynierowie ruchu uważają, że węzły diamentowe są mniej kolizyjne. Klasyczne skrzyżowanie dróg dwujezdniowych w kształcie węzła ma ok. 26 punktów kolizyjnych. Tymczasem diamentowy splot to "zaledwie" 14 miejsc kolizyjnych. Na diamentowym węźle jest także mniej cykli świateł.

W przypadku takich węzłów trzeba jednak ponadstandardowo dbać o znaki drogowe i wymalowane pasy, bowiem łatwo tu pomylić drogę i wjechać pod prąd.

Pierwsze tego typu skrzyżowanie, testowe, powstało w 2009 roku w Stanach Zjednoczonych. Po latach testów i analiz kolejne zaczęły powstawać kolejne: dziś jest ich ok. 90.

Jeśli proponowane przez projektantów z firmy Europrojekt Gdańsk rozwiązanie zostanie wprowadzone na Kowalach, będzie to pierwsze tego typu skrzyżowanie w Polsce.

Przykład węzła diamentowego w Stanach Zjednoczonych.

Tak może wyglądać Węzeł Kowale po przebudowie.


Trzy warianty węzłów odrzucone

Projektanci brali pod uwagę jeszcze trzy inne warianty węzłów na Kowalach:
  • pełną koniczynę;
  • niepełną koniczynę z łącznicą półbezpośrednią;
  • półkoniczynę z rondami na ul. Staropolskiej.

- Analizy ruchowe, ekonomiczne i środowiskowe pokazały, że najlepszy w tym miejscu będzie właśnie wariant z węzłem diamentowym - mówi Rafał Klein z Europrojekt Gdańsk.
  • Koncepcja odrzucona. Propozycja rozbudowy węzła Kowale - niepełna koniczyna z łącznicą półbezpośrednią.
  • Koncepcja odrzucona. Propozycja rozbudowy węzła Kowale - pełna koniczyna.
  • Koncepcja odrzucona. Propozycja rozbudowy węzła Kowale - półkoniczyna.

Kładka dla pieszych i rowerzystów

Na węzłach diamentowych ruch pieszy i rowerowy prowadzony jest między jezdniami. Z tego rozwiązania jednak na Kowalach zrezygnowano. Piesi i rowerzyści będą się poruszać nad obwodnicą po nowej kładce. Ma być ona na wzór istniejącego dzisiaj obiektu na Karczemkach.

Kładka dla pieszych powstałaby na północ od węzła Kowale. Ma ona jeden duży minus. Przedostanie się na drugą stronę obwodnicy oznacza pokonanie dłuższego dystansu rowerem i pieszo, niż gdybyśmy pojechali istniejącym wiaduktem.

Konsultacje społeczne

Projektanci zdają sobie sprawę, że ich propozycje naruszają szereg praw mieszkańców, w tym szczególnie prawo własności.

- Do tej pory spotykaliśmy się z przedstawicielami gminy Pruszcz Gdański i Kolbudy. Teraz chcemy przedstawić propozycje mieszkańcom. Stąd przeprowadzamy konsultacje, które będą w formie zgłaszania opinii i uwag w trakcie spotkania z zespołem projektowym - mówi Rafał Klein z Europrojekt Gdańsk.
Projektanci zapraszają zainteresowanych w środę 25 października 2017 roku, o godz. 18, do sali gimnastycznej Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Borkowie, przy ul. Akacjowej 2.

Obecnie węzeł Kowale to węzeł typu półkoniczyna. Od kilku lat węzeł w godzinach szczytu korkuje się. Obecnie węzeł Kowale to węzeł typu półkoniczyna. Od kilku lat węzeł w godzinach szczytu korkuje się.
Inwestycja bez zapewnionego finansowania

Województwo pomorskie zleciło opracowanie koncepcji dla rozbudowy węzła Kowale w celu określenia potrzeb terenowych i finansowych dla wspomnianego przedsięwzięcia. Rozbudową węzła zainteresowane są nie tylko władze województwa, ale też Gdańska i gminy Kolbudy. W zeszłym roku został podpisany w tym zakresie list intencyjny.

Obecnie przedsięwzięcie nie ma zapewnionego finansowania. Przypomnijmy, że są też plany rozbudowy węzła Szadółki. Inwestycja również nie ma zagwarantowanego finansowego wsparcia.

Opinie (274) ponad 10 zablokowanych

  • No ciekawe co by tam się działo, gdy światła przestaną działać..mam złe przeczucia, że takie rozwiązanie tylko zwiększy ilość kolizji i wypadków

    • 16 1

  • Generalnie tam nie ma teraz świateł a jak widać będą wprowadzone. Zamiast rozwiązać cokolwiek wygeneruje się kolejny korek.

    • 17 1

  • Obym dożył tej inwestycji...

    • 5 1

  • Może brakuje mi wyobraźni, ale jak ma pomóc zminimalizować korki w tej okolicy węzeł wymagający budowy kolejnej sygnalizacji świetlnej?

    • 17 1

  • Społeczeństwo nam głupieje (1)

    Przecież teraz jest coraz niższy poziom w szkołach, teraz każdy głąb może studiować, zeby sprostać "oczekiwaniom społecznym" sa pseudo-szkoły i prywatne studia lansu i bansu, ludzie bez stada świateł nie umieją jeździć, nie znają juz zasady prawej strony, jak jedne światła sa uszkodzone to juz dramat, to jak mają sie poprawnie orientować na takim cud-skrzyżowaniu? Przewiduję porażkę na całej linii

    • 19 1

    • Z takim podejściem proponuję się cofnąć do Epoki Kamienia Łupanego...tam chyba damy radę:)

      • 0 3

  • dom wariatów

    jak wszyscy od autora koncepcji począwszy na zatwierdzającym skończywszy przejrzą na oczy, ozdrowieją lub wytrzeźwieją to nich zrobią coś co będzie funkcjonalne. przy okazji okaże się kilka razy tańsze i wielokrotnie prostsze w budowie.

    • 11 1

  • Ci Janusze z audicami 15-letnimi już teraz nie potrafią jeździć, tam gdzie ten zjazd jest przy Matarni

    od drugiej strony jakiś idiota wymyślił mijankę na pełnym gazie, a teraz tutaj? To oni będą się codziennie po kilka razy stukać!

    • 13 0

  • Kiedy przebudowa innych węzłów

    • 1 0

  • Dla urzednikow

    Debile ronda a jak ktos sie pomyli wymyslaja

    • 1 0

  • Do trójmiejskich specjalistów od planowania ulic i skrzyzowań (6)

    Zamiast cudować i wymyślać "bezkolizyjne" skrzyżowanie i węzły, na których ruch ma być sterowany światłami (sic!), proponuję bliżej się przyjrzeć chociazby temu węzłowi w Norwegii:
    https://www.google.pl/maps/@59.8949919,10.8048377,295m/data=!3m1!1e3?hl=pl
    ZERO świateł, milion dróg i torowiska
    I wszyscy jadą bezkolizyjnie, bez świateł itp.
    Takich rozwiązań jest więcej i naprawdę super się tam jeździ.
    Dla rowerzystów i pieszych też sa stosowne ciągi.
    Takich rozwiązań nam trzeba, a nie cudów na kiju!

    • 25 1

    • i jeszcze na środku ronda drzewo posadzili

      mistrzowie
      kiedy tak będą robić u nas?...

      • 0 0

    • Ile mieszkańców ma Norwegia? (1)

      Jakie jest zaludnienie na km kwadratowy?
      Ile samochodów jest na 1 tys mieszkańców?
      Tam się to sprawdza - u nas sprawdzi się tylko:
      cena benzyny 9,99 za litr
      płatne wjazdy do miast - dzień 50 zł
      płatny postój w mieście - 50 zł / h
      Rozwój komunikacji miejskiej!!!

      • 1 3

      • Komunikacja miejska to możesz sobie z Beajankiem do galerii pojechać a nie funkcjonować jak normalny człowiek. Każdy kto ma jakiekolwiek hobby lub zainteresowania bez samochodu skazany jest na zamknięcie w 4 ścianach. Świat nie kończy się tylko na twojej dzielnicy.

        • 3 2

    • Najprostsze rozwiazania sa najlepsze

      Popieram przedmówce. Podobne (choć prostsze) rozwiazania stosuje sie od lat w UK - zwykłe rondo nad/pod droga ekspresowa lub autostrada. Takich skrzyżowań na wyspach sa dziesiatki lub setki i działaja sprawnie od lat. Przykład:
      https://www.google.com/maps/@51.2587633,-0.0635972,952m/data=!3m1!1e3

      • 1 0

    • No niestety (1)

      To norweskie rondo nie przeniesie ruchu jaki jest w Kowalach. Po prostu.

      • 0 0

      • baran jesteś i tyle

        1. Zdziwiłbyś się, jakie akie rozwiązania maja przepustowosć
        2. Nie chodzi tylko o rondo. Chodzi o myślenie.
        3. Ty byś ustawił 60 sygnalizatorów
        4. Stałbyś trzy dni i trzy noce

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Relacje LIVE

Najczęściej czytane