• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wygasają spory rowerzystów i pieszych?

Jakub Pajka
29 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (341)

Jeszcze przed rokiem nasz Raport był zasypywany filmami rowerzystów i kierowców. Sezon w pełni, a gołym okiem widać, że na drogach rowerowych i chodnikach coraz więcej szacunku i coraz mniej egoistów. Wyszliśmy na trójmiejskie ulice, by zapytać rowerzystów i pieszych o to, czy wciąż są antagonizmy w tych grupach.



Relacje między rowerzystami i pieszymi bywały różne. Raz układały się lepiej, raz gorzej, jednak jedno jest pewne - z racji ograniczonej miejskiej przestrzeni muszą się wzajemnie akceptować.

Zapytaliśmy rowerzystów, dlaczego wybrali rower do codziennego podróżowania oraz co sądzą o zachowaniu pieszych i czy mają im jakieś słowo do przekazania. Pieszych zaś zapytaliśmy o rowerzystów i ich odczucia na temat jednośladów na chodnikach.

I choć uwag nie brakuje, to widać, że z czasem poprawia się współpraca i wzajemne zrozumienie w obu grupach.

Jakub Pajka

Opinie (341) ponad 20 zablokowanych

  • Rower to fajna rzecz, niestety najczesciej kradziona. Unikam szemranych dzielnic (Orunia N. Port) ale psie lapy potrafia

    poradzic sobie z najlepszym zabezpieczeniem nawet na ulicy Dlugiej i Dlugim Targu. Kiedys zgubilem klucze do zapiecia- solidnej sztaby wiec przynioslem pile do metalu i gdzies przez dobra godzine zagowalem zapiecie. Pies z kulawa noga nie zareagowal a przeciesz wygladalo tak jakbym kradl rower.

    • 2 7

  • rowerzysci, piesi, media i kierowcy znalezli sobie nowego wspolnego wroga do bicia - uzytkownikow hulajnog

    • 5 8

  • Polecam (45)

    Przejść się jeszcze raz i zobaczyć ilu rowerzystów na ścieżkach rowerowych przepuszcza pieszych na pasach w takim Sopocie np. przy plaży. Podpowiem, absolutnie nie zwracają uwagi na pierwszeństwo pieszych.

    • 165 35

    • taa, wzdłuż plaży to niestety prawda, ale tam nie ma rowerzystów (2)

      tam są jeżdżący okazjonalnie co to kilka razy w roku w weekend odkurzą rower, na tych drogach rowerowych gdzie ludzie jeżdżą codziennie jest znacznie lepiej, niestety piesi wciąż również ani kulturą ani intelektem nie grzeszą, jak się zwalnia żeby ich przepuścić to stoją jeszcze dłużej, może na złość żeby już całkiem trzeba się było zatrzymać, otóz drodzy piesi - jak rower zwalnia to idźcie bo nie ma nic gorszego na rowerze niż zatrzymywanie się całkowite co 100 metrów bo wy nie możecie się zdecydować kiedy ruszyć

      • 24 27

      • rowerzysci tam nie jezdza

        100% prawdy w powyższym komentarzu, że rowerzyści tam nie jeżdżą, bo strach o wbiegające dzieci i turystów. każdy rowerzysta, który jeżdzi na co dzień ogarnia, że pieszych się przepuszcza + woli jechać na około niż wzdłuż tej plaży później niż o godzinie 8...

        • 33 5

      • Śmieszka wzdłuż plaży nie nadaje się do ruchu rowerowego.

        Dziwne, nielegalne znaki i progi zwalniające. Śmieszne ograniczenie prędkości w Sopocie i tłumy turystów, którzy uwagę i rozsądek przełączają w tryb wakacyjny. Tam rowerzystów nie ma.

        • 17 11

    • Ja tylko przypomnę, że same pasy bez znaku pionowego to nie przejście dla pieszych w myśl definicji (33)

      I pieszy NIE ma tam pierwszeństwa

      • 27 39

      • Podaj tą definicję :) (28)

        • 16 8

        • Ma rację i nie musi Ci tej definicji podawać (15)

          Bo jako uczestnik ruchu masz obowiązek znać PoRD i akty wykonawcze. W tym przypadku rozporządzenie ministra w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Tylko teraz by znaleźć źle oznaczone przejście to się trzeba naszukać, nawet w Sopocie. A on tak jedzie na każdym. Więc wchodzisz po uprzednim obstawieniu, którą częścią ciała zamortyzuje upadek. Zanim wstanie robisz mu fotkę i wzywasz służby.

          • 11 8

          • Ogolnie jako obywatel Polski masz obowiazek znac kazdy jeden przepis (2)

            Bo nieznajomosc prawa nie zwalnia cie z jego przestrzegania. Pytanie, na ile madre jest zastawianie na pieszych takich pulapek - jest znak to masz pierwszenstwo, jest sama zebra to nie ma. Czy twoja piesza babcia, ciocia, nastoletnie dziecko maja tak obcykany PORD, ktory za sprawa rzadzacych zmienia sie co kilka miesiecy?

            • 11 0

            • szczere, to same pasy bez znaku pionowego co najmniej przez ostatnie 20 lat nie były przejściem

              i tu się nic nie zmieniło. Te malowanki bez D-6 były tolerowaną w skali kraju samowolką zarządców

              • 6 1

            • Dlatego po każdej zmianie PoRD powinien być egzamin

              Przynajmniej by się uporządkowało bajarzy wymyślających przepisy, jak Ty :)

              • 1 0

          • Nie ma racji i zwyczajnie zarzucam mu kłamstwo pytając o definicję na którą się powołuje. (11)

            Absolutnie żaden przepis nie mówi o konieczności używania znaków pionowych.

            Jeżeli uważasz, że złamanie technicznego rozporządzenia o wymogach oznakowania sprawia że przejścia nie ma - to znaczy też że w Gdańsku nigdzie poza Adamowicza i trasą nadmorską nie ma dróg dla rowerów, bo żadna nie ma 2m szerokości.

            • 7 5

            • (3)

              Ależ oczywiście według policji będzie to wtargnięcie pieszego na drogę dla rowerów. Gdańsk sukcesywnie usuwa pasy na drodze, bo wprowadzają w błąd pieszych, a znaki poziomie czyli tutaj zebra jest tylko pomocniczym znakiem i jest tylko uzupełnieniem oznakowania pionowego, które musi być zawsze.

              • 7 9

              • Nie ma czegoś takiego jak "pomocniczy znak" (2)

                Znaki poziome i pionowe są równoważne.

                • 4 7

              • (1)

                No nie prawda. Chipsy wszędzie prawojazdy z chipsów.

                • 1 0

              • A zatem podaj mi definicję z PoRD...

                Prawo jazdy z czipsów i legend się zgadza...

                • 0 1

            • (5)

              Rozporządzenie ministra infrastruktury z 3 lipca 2003 (poz. 2181, dziennik ustaw nr 220 z dnia 23 grudnia 2003) mówi że należy zamontować znak informacyjny D-6 oraz P-10 razem. Zaś w 5.2.6.3 masz że Znak D-6 należy stosować przy wszystkich przejściach dla pieszych. W przypadku P-10 "jeśli nawierzchnia jezdni nie nadaje się do umieszczena znaku poziomego a istnieje potrzeba ustalenia przejścia, przejście to można można wyznaczyć tylko znakami D-6, umieszczając je po obu stronach drogi." (w skrócie D-6 musi być zawsze. P-10 czyli pasy, może ich nie być). Do dziś owy przepis funkcjonuje.

              • 5 0

              • "Należy", nie "Trzeba". (4)

                To jest spora różnica.

                A już na pewno nie odwołuje to przepisu z rozporządzenia ministrów infrastruktury oraz spraw wewnętrznych i administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych:
                § 88. 1. Znak P-10 przejście dla pieszych oznacza miejsce przejścia dla pieszych

                • 0 8

              • Pierwszy raz widzisz jakikolwiek przepis? (1)

                Że nie wiesz, że zawsze jest w przepisach "należy" kiedy coś trzeba?

                • 4 1

              • Z tego samego rozporządzenia:
                "Nie należy wyznaczać parkingu, choćby częściowo, na chodniku z wysokim krawężnikiem. "

                Czyli według Ciebie SM może zakładać blokady na Do Studzienki na wyznaczonych miejscach parkingowych?

                • 0 0

              • Adamczyk to wyjaśnia na stronie ministerstwa w artykule omawiającym zmiany

                Pod względem technicznym przejście dla pieszych i przejście sugerowane nie różnią się w żaden sposób: mogą być oświetlone lub nie, powinny posiadać obniżony krawężnik i system oznaczeń fakturowych. Jednak różnica jest zasadnicza: przejście dla pieszych wyznaczają znaki pionowe (D-6 lub D-6b) i znaki poziome (P-10 tzw. zebra) lub tylko znaki pionowe (D-6 lub D-6b).

                • 1 0

              • "Należy", nie "Trzeba".

                No i**ota.

                • 1 1

            • I to jest prawda. Dlatego aktywiści rowerowi mówią że w Gdańsku mamy tylko 17km DDR zgodnych z przepisami. A nie jak to miasto mówi ponad 500km (!). Co więcej przepisy mówią że w takim przypadku miasto winno ją wyłączyć z użytku a my jako rowerzyści mamy obowiązek zignorować taką trasę i musimy jechać jezdnią (gdzie zaraz ktoś zatrąbi i wrzeszczy ze mam iść na DDR. Którego nie ma :D ). Przepis ten jest powszechnie ignorowany bowiem jak to znajomy policjant powiedział "kierowcy to stado baranów które by zabiło rowerzystę i wymyśliło hasło z grobem z nadrukiem "bo miałem prawo jechać po jezdni"" (analogia do haseł "bo miałem pierwszeństwo"). Co więcej jego zdaniem w 3city mamy z "30-40km DDR zgodnych z przepisami" a cała reszta winna być traktowana jako bazdroły na jezdni zaś znaki pionowe winne być zdjęte oraz (!) miasto powinno dostawać codziennie 500zł mandatu. Wszyscy to ignorują. Nawet nadzór budowlany odbierze taką trasę chociaż powinien zatrzymać odbiór i dać do poprawy

              • 0 1

        • (8)

          Przejście dla pieszych powierzchnia jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przeznaczona do przekraczania tych części drogi przez pieszych, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi/Pionowymi lub poziomymi/. Pionowym znakiem jest znak informacyjny D-6, natomiast poziomym znak poziomy P-10 (równoległe do drogi białe pasy tworzące ciąg biegnący w poprzek drogi, potocznie zwany zebrą). W tak oznaczonym miejscu pieszy ma pierwszeństwo przed uczestnikami ruchu poruszającymi się po tej drodze, o ile przejście to nie jest kierowane przez upoważnioną do tego osobę lub sygnalizację świetlną.

          • 7 0

          • Tak! musi być znak D-6 (5)

            99% przejść przez trasy rowerowe nie ma znaku D-6 wiec to nie są przejścia dla pieszych tylko przejscia sugerowane

            • 6 4

            • Gramatyka j. polskiego, czwarta klasa podstawówki (2)

              Znaczenie spójników rozłącznych. Przypomnij sobie co oznacza spójnik "lub"

              • 2 4

              • Oni jeszcze tego nie przerabiali...

                • 0 1

              • "pionowymi lub poziomymi" to sobie dopisał autor komcia, nie ma tego w ustawie

                • 3 1

            • ale jesteś wtórnym analfabetą? co niby kolega napisał? pionowymi LUB poziomymi

              sprawdź znaczenie spójnika LUB

              • 1 1

            • A pieszy zanim wejdzie ma pasy, ma sobie najpierw sprawdzić, czy stoi znak D6?

              • 0 1

          • "pionowe lub poziome" to sam sobie dopisałeś, nie ma tego w ustawie. (1)

            sięgamy więc do rozporządzeń:
            "Znak D-6 przejście dla pieszych (rys. 5.2.6.1) stosuje się w celu oznaczenia miejsca przeznaczonego do przechodzenia pieszych w poprzek drogi. Powierzchnię przejścia stanowi część drogi wyznaczona znakiem poziomym P-10. "
            "Znak D-6 należy stosować przy wszystkich przejściach dla pieszych.". P-10 jest oznaczeniem powierzchni przejścia, z czym wiążą się pewne obowiązki dla kierujących (przy braku osobnych linii zatrzymania krawędź znaku jest linią zatrzymania. Tyle. Zapis o konieczności stosowania D-6 przy wszystkich PdP rozstrzyga sprawę.

            • 6 1

            • Nie cytujesz żadnego rozporządzenia, a instrukcję obsługi programu do rysowania. Zwracaj uwagę co wypluwa Google :)

              Rozporządzenie mówi:

              "4.2. Opisy szczegółowe
              4.2.1.84) Przejścia dla pieszych
              Znak P-10 przejście dla pieszych (rys. 4.2.1.1) stosuje się w celu oznaczenia powierzchni
              jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska tramwajowego, przeznaczonej do poprzecznego
              ruchu pieszych. Powierzchnię przejścia wyznaczają linie, których długość stanowi szerokość
              przejścia."

              • 0 0

        • to przejście sugerowane! (2)

          pieszy może przejść ale nie ma pierwszeństwa!

          • 4 4

          • Nie ma czegoś takiego jak "przejście sugerowane". (1)

            Z rozporządzenia Ministra infrastruktury:
            § 88. 1. Znak P-10 przejście dla pieszych oznacza miejsce przejścia dla pieszych
            Koniec tematu

            • 3 2

            • i sam Adamczyk twierdzi, że bez D-6 przejścia nie ma

              niestety w swoim stylu to rozwleka na trzy dokumenty

              • 0 2

      • Za szybko zaminusowałem, a kolega niestety ma rację (1)

        Niestety - bo to wprowadza chaos na drogach.

        PORD mowi:
        "przejście dla pieszych powierzchnię jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska, przeznaczoną do przekraczania tych części drogi przez pieszych, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi;"

        a obwieszczenie ministra infrastruktury z dnia 9 września 2019 r. mowi:
        "Znak D-6 należy stosować przy wszystkich przejściach dla pieszych. "

        Czyli jest zebra + znak = pierwszenstwo ma pieszy. Jest sama zebra - pierwszenstwo ma rower.

        • 5 4

        • A teraz podaj paragraf który tak mówi :)

          Na przyszłość polecam sprawdzić skąd kopiujesz tekst, zanim się wygłupisz :)

          Przy okazji:
          § 88. 1. Znak P-10 przejście dla pieszych oznacza miejsce przejścia dla pieszych

          • 0 3

      • Jeśli idzie o Sopot (wdłuż plaży) to tam wszystkie przejścia odznaczono pionowym i poziomym. Sorry.
        jedyny issue tam to to faktycznie - samowola budowlana w postaci progu zwalniającego którego nie może tam być w swietle przepisów

        • 4 0

      • To, że ludzie dają minusy za oczywistość i prawdę, świadczy o tym, że pojęcia nie mają o przepisach

        Ten portal o tym nie pisze, nie podaje przepisów, nie wałkuje tematów tego rodzaju. Słabo się klikają? Lepiej dać arta o drag queen i marszu?

        • 1 0

    • Roweżyści (2)

      To prawda chamstwo i brak szacunku do pieszych alei piesi też mają swoje fochy.Tylko solidne kary może by coś zmieniły.Ale gdzie znaleźć policję chyba w komisariatach.

      • 4 10

      • (1)

        na lekcję się spóźnisz

        • 3 2

        • Na język polski już nie poszedł.

          • 3 0

    • ja polecam ci przyjrzeć się ile pieszych melepetów łazi po drogach rowerowych

      • 7 10

    • Zeby udzielic pierwszenstwa wcale nie trzeba sie zatrzymywac. Ty sie po prostu chodzic naucz.

      • 2 3

    • Przepuszczalam, ale odkąd kilka raz stali i nie przechodzi, to w du**e ich mam (1)

      • 1 4

      • No niestety, widzę to jako rowerzysta i kierowca.

        Piesi są wyuczeni do czekania aż każdy jeden pojazd przejedzie albo przepuszczani przebiegają w podrygach. Mam wrażenie, że niektórzy jeszcze chętnie by przeprosili że tam są i ucałowali zderzak. Drodzy piesi - trzymajmy się zasad. Wy macie pierwszeństwo, my się zatrzymujemy, wy przechodzicie. Nie robimy sobie przeciągających się nie wiadomo ile uprzejmości, będzie naprawdę prościej.

        • 2 0

    • Ja zawsze puszczam pieszych

      Wiem, że jedna jaskółka wiosny nie czyni, ale zawsze coś.

      • 2 0

  • Po chodnikach nadal jezdza (1)

    Wczoraj widziałem jak jechali chodnikiem obok ścieżki,przecież to cwiercmozgi.

    • 15 3

    • jest nakaz jazdy rowerem to jezdza

      pretensje do urzednikow

      • 1 5

  • Na co dzień jestem pieszą, popieram ruch rowerowy i posiadam prawo jazdy (1)

    I powiem tak kultura pieszych utrzymują się na mniej więcej taki samym poziomie od lat. Kultura kierowców nieco się zwiększyła tylko czy to kwestia faktycznego ukulturowienia się kierowców czy kultura wymuszona przepisami? Na koniec niestety muszę napisać, że jeśli chodzi o rowerzystów to kultura u nich spadła, przejeżdżanie na czerwonym i lawirowanie jezdnia-chodnik w zależności jak wygodniej.

    • 22 3

    • Kultura kierowców się "zwiększyła", bo zwyczajnie zaczęliśmy tolerować ich chamstwo.

      Nie znajdziesz miejsca w mieście z którego nie widać nieprawidłowo zaparkowanego samochodu.
      Przekraczanie prędkości to standard do tego stopnia, że niektórzy nigdy nie widzieli zielonej fali.
      Pchanie się na skrzyżowanie jak nie możesz zjechać jest obowiązkowe, inaczej ktoś zza pleców się wciśnie.

      Wymieniać można godzinami.

      • 4 9

  • (3)

    Po prostu ile można o tym gadac, np. dzisiaj, szłam rano z psem po chodniku, po drugiej stronie ulicy jest ścieżka rowerowa, piękna, niezniszczona, a tabun rowerzystów (naliczyłam ich 7) ścigała sie własnie po chodniku (Chełm - chodnik między pawilonami handlowymi a torami tramwajowymi, godz. 7,30)

    • 19 3

    • Słowo klucz: po drugiej stronie ulicy. (2)

      A dlaczego ty nie szłaś po tej drugiej stronie ulicy? Zapewne dlatego, że to ci było nie po drodze. A dlaczego rowerzyści nie jechali po drugiej stronie? Hmmm, pomyślmy, na pewno z głupoty lub ze złośliwości...

      • 4 8

      • Idąc tym tokiem rozumowania, to i samochody powinny jeździć po tym chodniku (1)

        w końcu kierowcy też chcieliby mieć bliżej do sklepów po tej stronie ulicy bez obowiązku jechania dookoła torów tramwajowych i czekania na zielone na światłach, na których zielone dla samochodów jest wywoływane pętlą indukcyjną, ale ta nie działa i czasem trzeba czekać kilka cykli świateł na zielone.

        • 8 4

        • rowery są niemal wszędzie dopuszczone do jady po chodniku. samochody nie!

          także twoje porównanie to kula w płot

          • 3 8

  • Rowerzyści i piesi mają teraz wspólnego wroga: hulajnogi i ich użytkowników.

    • 6 4

  • Opinia wyróżniona

    Kiedy zrozumiecie ?! (15)

    To nie rowerzyści, piesi, kierowcy BMW, czy z rejestracją GWE są winni to po prostu taki typ toksycznych ludzi, którzy innych mają w d.... , a są niestety wszędzie , dopóki się nie nauczą szacunku do innych to będą szerzyć swoją toksyczność między innymi jako rowerzyści, piesi, kierowcy BMW, czy z rejestracją GWE.

    • 350 13

    • (3)

      No nie wiem - skądś się biorą te opinie o gwe, gtc

      • 15 17

      • z kompleksów gd... czy innych kierowców

        bo tak łatwiej. zwalić na innego. co złego to nie ja

        • 21 11

      • Zawsze pierwszą reakcją jest "znajdź jakąś grupę do której nie należę i zrzuć to na nią"

        • 18 4

      • wystarczy popatrzeć na styl jazdy. Umiejętności zastępują arogancją...

        • 1 2

    • dlatego powinien być zakaz wjazdu aut do centrum

      tylko rowery!

      • 14 34

    • czyta się (3)

      GWE (dżi - dabliu - i)
      GPU - ..... Pędzące Ulicą
      Ale na poważnie. Niestety prawda jest taka, że gwe, gpu, gka, gks najczęściej odwalają mananiany na ulicach trójmiasta (to co wyczyniają na swoich wioskach zostawiam w Vegas). Owszem GA i GD też jednak najlepsze szarże wcześniej wymienieni, wynika to z tego, że miejsca w kotórych pochodzą mają mniejsze natężenie ruchu więc mniej się dzieje, jest też większe przyzwolenie i tępota na popełnanie błędów. No i mentalność wieśniaka.

      • 21 18

      • zobacz co robią no, ngo, ne i inne z N z przodu

        • 9 7

      • (1)

        Wiesz, że nie ma obowiązku zmieniania tablic rejestracyjnych po zakupie auta z rynku wtornego? Więc w aucie gwe może siedzieć gdańszczanin, a GD chłop z weja....więc o co ci chodzi

        • 2 0

        • Ja bym zamienil GWE

          • 0 0

    • Tak, w naszym biednym kraju każdy myśli że jest jego panem

      • 6 4

    • brawo - to jet właśnie problem (1)

      Ja wykazuję dosyć dużą tolerancję dla rowerzystów na chodnikach, o ile respektują pieszych - wiem że łamią przepisy, ale jeśli zwalniają i uważają na pieszych, to w sumie nie chodzi o przepisy, ale o zachowanie normalnych, cywilizowanych ludzi

      Niestety wielu rowerzystów ma na sr* ne w głowach i to niezależnie od wieku.

      Niedawno pod jakiś artykułem o rowerzystach opisałem starego i**otę, który nie dość że jechał przez przejście dla pieszych na rowerze, to jeszcze chciał mnie bezczelnie zmusić do tego, żebym przeszedł z jego lewej strony.

      Sytuacja oczywista, a jaka była reakcja trolli rowerowych z tego portalu - same minusy.

      • 14 6

      • W Polsce obowiązuje ruch prawostronny, więc wszyscy mijają się ze swoich lewych stron...

        Więc nie dziwię się że minusów nie brakowało,

        • 4 1

    • nigdy sie nie nauczycza szacunku do innych ludzie ktorzy nie szanuja siebie :)

      • 2 1

    • masz rację. Powiem więcej - to społeczeństwo się składa w większości z takich właśnie indywiduów. (1)

      • 0 1

      • ojkofobię się leczy

        • 0 0

  • Januszowi kamerzyści przerzucili się na samochodziarzy

    Łatwiej zgłosić na mylicje

    • 1 7

  • (2)

    Wszystko fajnie...ale pytam kto pozwolil jezdzic rowerom po chodniku na ul.Grunwaldzkiej w Oliwie (na wysokości AWF) skoro po drugiej stronie jest ścieżka rowerowa?

    • 14 6

    • a ta ścieżka to nie zwykły chodnik?

      różowa kostka coś zmienia? przecież to jedna i ta sama nieodseparowana przestrzeń.
      włącz myślenie. piesi i tak chodzą jak chcą całą szerokością z pieskami czy dziećmi rowerzyści omijają całą szerokością więc po co te sztuczne rozgraniczenie na część rowerową i pieszą?

      • 6 3

    • Po drugiej stronie

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Relacje LIVE

Najczęściej czytane