- 1 Czy Arka się pozbiera i awansuje? (116 opinii)
- 2 Czy Lechia zrobi limit w młodzieżowcach? (41 opinii)
- 3 Arka: Karny ewidentny. Boniek popiera (477 opinii)
- 4 Wywiad z nowym trenerem Trefla (4 opinie)
- 5 Wyjdą z tunelu na nowe boisko (5 opinii)
- 6 Lechia fetuje wygranie derbów i 1. Ligi (161 opinii)
Wystartowała większa marina w NCŻ
Otwarcie rozbudowanej mariny w NCŻ.
Po niemal roku zakończyła się rozbudowa mariny Narodowego Centrum Żeglarstwa w Gdańsku. Zyskała ona nowe pomosty, w sumie 100 miejsc do cumowania, przystanek tramwaju wodnego, ale też nowoczesny system, pozwalający na bezgotówkowe i wygodne rozliczanie się.
Rozbudowę rozpoczął nieżyjący już szef i twórca NCŻ - dr Krzysztof Zawalski. Przed śmiercią, w marcu zeszłego roku, zdołał jeszcze doprowadzić do opracowania projektu nowej części przystani i do pozyskania środków finansowych na jej budowę.
- To jest milowy krok dla naszego żeglarstwa i w zrównaniu naszych szans z Europą Zachodnią czy ze Stanami Zjednoczonymi. Obiecałem dopełnić to Krzysztofowi Zawalskiemu. Obecnie oddajemy do użytku inteligentną, ekologiczną marinę żeglarską. W tej chwili jest ona na 100 jednostek pływających. Jej ekologiczność wynika z tego, że istnieje możliwość odprowadzania nieczystości, można też pobrać wodę. Inteligenta dlatego, że przy pomocy karty magnetycznej będzie można bezobsługowo korzystać ze wszystkiego, co tutaj jest - wyjaśnia prof. Waldemar Moska, rektor AWFiS.
Prace przez rok prowadziła Hydrobudowa Gdańsk. Najpierw musiano rozebrać stary, drewniany pomost, pogłębiono basen przystani do 4,5 m i wzmocniono jego dno. Umocniono przyczółek, przy którym wybudowano nowy pirs (pomost prostopadły do nabrzeża NCŻ). Ma on prawie 115 m długości i 4 m szerokości, konstrukcję żelbetową, z płytą osadzoną na palach.
Od strony północnej znajdują się przy nim stanowiska cumownicze dla patrolowca Morskiego Oddziału Straży Granicznej z wydzieloną strefą odpraw granicznych jachtów obcych bander, statku ratowniczego Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa SAR w Gdyni i statku inspekcyjnego Urzędu Morskiego w Gdyni. Po drugiej stronie do pirsu są zamocowane pomosty pływające ze stanowiskami postojowymi dla 60 jachtów i łodzi, wyposażonymi w urządzenia cumownicze oraz w punkty poboru wody i energii elektrycznej. Na końcu pirsu jest przystanek tramwaju wodnego.
Poza jednostkami z uczelni, miejscami do cumowania są też zainteresowani prywatni armatorzy i NCŻ planuje je odpłatnie udostępniać. Ma to na celu zbilansowanie wydatków NCŻ.
- Szukamy jeszcze środków finansowych, by postawić radar. Dzięki temu, jeżeli ktoś wyśle sms-a z telefonu komórkowego, będzie można sobie zarezerwować tutaj miejsce, a radar będzie namierzał wszystkie jednostki przebywające w okolicy i informował o miejscach do cumowania i możliwości skorzystania z terenu mariny. Będzie to duże udogodnienie i - co ważne - obsługiwane bezgotówkowo - tłumaczy Moska.
To nie koniec inwestycji w NCŻ. Jest plan zacieśnienia współpracy z Polskim Związkiem Żeglarskim, który może dołożyć środki na nadbudowę budynku NCŻ, czy też zagospodarowanie sąsiedniej plaży do slipowania desek czy łódek. AWFiS chce także porozumieć się z ZTM i miastem, by w sąsiedztwie NCŻ powstał przystanek miejskiego autobusu.
Rozbudowa mariny wyniosła w sumie ponad 6,6 mln zł. Była finansowana z funduszy Unii Europejskiej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013 oraz z dotacji Ministerstwa Sportu i Turystyki.
W najbliższą sobotę żeglarze będą mieli kolejny powód do radości. 23 maja w ramach obchodów Święta Miasta odbędzie się kolejne, dwunaste już Otwarcie Sezonu Żeglarskiego w Gdańsku. Dla wszystkich uczestników i mieszkańców Trójmiasta organizatorzy przygotowali szereg atrakcji w rejonie Targu Rybnego i na Motławie.
Wydarzenia
Miejsca
Wydarzenia
Opinie (55) 8 zablokowanych
-
2015-05-20 17:51
Gdyby ta marina miała być w Gdyni najpierw byłoby o tym 20 artykułów
A później trzeba by czekać na to latami jak obecnie.
A w Gdańsku postawili- 9 7
-
2015-05-20 18:58
hej (2)
Ile kosztuje dzień zacumowania? Tyle co w Szwecji 1 miesiąc
- 14 3
-
2015-05-20 22:21
W Sztokholmie jest jedna z najdroższych marin w jakich cumowałem. (1)
- 0 2
-
2015-05-21 15:47
nieprawda Kopenhaga-Marina królewska droższa
- 0 0
-
2015-05-20 19:59
(1)
Gdyby nie Prezydent z PO to byśmy tego nie mieli. Taka jest prawda. Wkurza mnie to, że wszystko rządzi polityka. I to nie najlepsza.
- 6 11
-
2015-05-20 22:17
Klijent
Dla tego musimy głosowana Dude bo nawet Bojke sie nie boi jak maja była skarbnik d*pdka czyli Panią Lukaszewicz to ona im pewnie wszystko załatwia bo ci zwani Rektorem i Kanclerzem to takich pleców nie maja
- 0 0
-
2015-05-20 20:08
Koniec kierowniczki (1)
Zapomnieliście dodać ze pani kierownik zakończyła swoją kadencje na tym stanowisko ciekawe jaki teraz ośrodek będzie wykańczać
- 9 0
-
2015-05-20 22:21
Gosc
Kierowniczka odeszła bo kanclerz i Rektor mieli nóż na gardle bo gorszych ludzi na tych stanowiskach to nie było
- 2 0
-
2015-05-20 23:00
wystartowała. ..jak? ....z pasa?
- 1 1
-
2015-05-21 07:31
Cały LEWY brzeg Wisły Smiałej to powinna być jedna wielka marina na 2000-3000 jachtów.
Wystarczyłoby zezwolić w planach zagospodarowania na takie inwestycje. Inwestorzy by się znaleźli.
Co to jest żeby w mieście 400000 czy w aglomeracji milionowej były mariny na 50-100 jachtów.
Dlaczego na Jezioraku za cały rok utrzymania 7 metrowego jachciku płacę 600zł, ZA CAŁY ROK ze slipowaniem.
A spytajcie się ile za 7metrowy jacht trzeba zapłacić w jachtklubach w okolicach Górek.
Przy tej polityce nigdy nie spopularyzuje się żeglarstwo i dalej będziemy stali tyłem do morza, choć w naszej historii było ono nam bliższe niż na historii nas uczą.
Polecam zgłębić pojęcie CHĄŚNIK, polecam poczytać kto wybudował łodzie Orunia I Orunia II Orunia III, polecam dowiedzieć się o historii ewolucji konstrukcji pomeranki, łodzi Kaszubów.
Póki zarządzać nami będą ludzie ze STEPÓW, którzy nigdy w życiu nie widzieli wielkiej wody, to niestety będzie jak jest.
Potrzebne są decyzje i przekonanie, że morze może być naszym żywicielem.
I jachting i stocznie i rybołówstwo.
AMEN- 15 0
-
2015-05-21 08:17
Marinę otwierają groblę zamykają
- 2 0
-
2015-05-21 10:59
czy pas był dostatecznie długi. .?
- 1 0
-
2015-05-21 11:09
hahahah czemu trojmiasto.pl wprowadza cenzure i wyrzucilo moj komentarz? cytuje: "inteligientne" - rektor od fikołków". Moze niech Sz.P. Jego Ekscelencja Rektor Moska sie nauczy mowic po polsku, chyba ze tytul mgr zdobyl pod biurkiem, a wiele na to moze wskazywac.
- 6 0
-
2015-05-21 15:16
zxxx
w zasadzie to nad kazda woda panstwowa powinna byc przystan do cumowania czy spuszczania obiektow plywajacych oraz maly parking moze byc nawet parkometr ale dzis wystarczylby nr konta do oplaty i kwitek z komputera to jest dostepne dla kazdego motorowodniaka z godziny na godz
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.