• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzygodzinna dyskusja radnych o Mevo 2.0

Maciej Korolczuk
5 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (210)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
System Mevo 2.0 ma ruszyć wczesną jesienią. Sześcioletnia umowa będzie kosztować pomorskie gminy 159 mln zł. System Mevo 2.0 ma ruszyć wczesną jesienią. Sześcioletnia umowa będzie kosztować pomorskie gminy 159 mln zł.

Poniedziałkowe popołudnie w radzie miasta w Gdańsku upłynęło na nadzwyczajnej sesji poświęconej rowerowi Mevo. Zdaniem radnych opozycji miała być ona merytoryczną dyskusją o problemach z wdrożeniem roweru metropolitalnego. Radni z klubu Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska ocenili, że była to raczej próba odwrócenia uwagi od pyłu węglowego w Gdańsku.



Mevo 2.0 ruszy:

Sesja została zwołana na wniosek radnych Prawa i Sprawiedliwości. Ich wątpliwości miały rozwiać wystąpienia władz Gdańska, z prezydent Aleksandrą Dulkiewicz na czele oraz od przedstawicieli Obszaru Metropolitalnego, odpowiedzialnego za przygotowanie i wdrożenie systemu. Odpowiedzi na wiele pytań udzielili jednak tylko ci drudzy, bo prezydent była nieobecna. W jej zastępstwie wystąpili zastępcy: Piotr KryszewskiPiotr Grzelak.

Kryszewski już na początku sesji wskazał, że jej zwołanie to działanie polityczne i próba przykrycia tematu pyłu węglowego.

Wszystko o rowerach w Trójmieście



- Chcieliście grillować temat Mevo, a tak naprawdę to będziemy promować tę ideę. Niedawno odbyła się w tej sprawie konferencja prasowa, na której opowiedziano o szczegółach wdrażanego projektu roweru metropolitalnego. Jeśli mowa o nieudolności, to bardziej są nią działania upolitycznionej prokuratury, która po blisko trzech latach nie jest w stanie podjąć skutecznych działań, by ustalić winnych upadku systemu Mevo 1.0 i pociągnąć ich do odpowiedzialności.


Dlaczego upadło i ile kosztowało Mevo 1.0?



Na pytania radnych PiS i obecnego przez chwilę posła Kacpra Płażyńskiego odpowiadał Michał Glaser, prezes Obszaru Metropolitalnego i jego zastępca Krzysztof Perycz-Szczepański.

Glaser w pierwszej kolejności opowiedział o przyczynach upadku systemu Mevo 1.0. Jego zdaniem przyczyniło się do tego zadłużenie operatora (Nextbike Polska) i jego nieuregulowanie płatności za wyprodukowane rowery w innych miastach w kraju.

Jak dodał, do dziś Nextbike nie oddał przywłaszczonych środków 1760 osobom, które wpłaciły na konto więcej niż 50 zł. Kolejnych 79 tys. osób w chwili upadku systemu miało na koncie mniejsze sumy. Łącznie spółka Nextbike zalega użytkownikom ok. 435 tys. zł.

Jednocześnie wspomniał o umorzonym przed rokiem postępowaniu w sprawie popełnienia przestępstwa przez władze spółki Nextbike i nakazie sądu, który kilka tygodni temu polecił wznowić działania prokuratury, nazywając dotychczasowe śledztwo niedbałym i powierzchownym.

- Po trzech latach wszystko ma zacząć się od początku - przyznał prezes Obszaru.
Mevo 1.0 kosztowało gminy zrzeszone w Obszarze 6,8 mln zł (z czego 3,7 mln zł z budżetu Gdańska).

Na pytania radnych odpowiadał m.in. Michał Glaser, prezes Obszaru Metropolitalnego. Na pytania radnych odpowiadał m.in. Michał Glaser, prezes Obszaru Metropolitalnego.

Co z Mevo 2.0?



W trakcie dyskusji: radni PiS pytali m.in. o:

  • brak konsekwencji wobec osób pracujących przy wdrożeniu systemu Mevo 1.0 (prezydent Kryszewski odesłał radnych do pisemnego uzasadnienia wyroku sądu z maja 2023 roku)
  • prace nad nową aplikacją do wypożyczania rowerów (podpisano w tej sprawie umowę z firmą Urban Sharing z Oslo)
  • różnice między trudnością we wdrożeniu roweru Mevo a łatwością utrzymywania komercyjnych systemów elektrycznych hulajnóg
  • nadmierną wagę roweru (ok. 40 kg), w tym przypadku o komfort jazdy zadbać ma silna bateria, która zapewni optymalne wspomaganie w czasie jazdy
  • prędkość roweru (wspomaganie wyłączy się po przekroczeniu 25 km/h)
  • brak kar umownych dla operatora za opóźnienie wdrożenia systemu Mevo 2.0 (z opinii prawnej wynika, że opóźnienie nie wynika z działania wykonawcy, lecz z wad konstrukcyjnych zamówionych rowerów)
  • możliwość ładowania rozładowanych baterii do rowerów w domu przez użytkowników (nie będzie takiej możliwości)




W trakcie sesji wniosek o zamknięcie listy mówców złożył radny Piotr Dzik, wskazując że sesja jest niepotrzebna, bo "rowery będą, pieniądze nie przepadły, a sesja to zwykłe bicie piany". Wniosek został poddany pod głosowanie, ale przepadł.

Później, w podobnym tonie wypowiadała się też radna Emilia LodzińskaŁukasz Bejm. Ten ostatni wskazał, że kwestie podnoszone przez radnych PiS można omówić np. poprzez interpelacje.

- Tymczasem w całej kadencji o Mevo pytaliście dwa razy. To pokazuje wasze zainteresowanie tą sprawą - mówił, zwracając się do radnych opozycji.

Ile będzie kosztować Mevo 2.0?



Sześcioletnia umowa na obsługę Mevo 2.0 będzie kosztować 159 mln zł. Pierwsze rowery (440 sztuk) do Trójmiasta mają przyjechać ze Słowacji na przełomie czerwca i lipca. Pozostałe 3260 rowerów w czterech partiach dojedzie pociągami z fabryki w Chinach do końca sierpnia. Także pod koniec wakacji mają ruszyć testy wewnętrzne, a we wrześniu - testy zewnętrzne (na połowie floty).

Inaugurację całego systemu zaplanowano na wczesną jesień.

Miejsca

Opinie (210) ponad 10 zablokowanych

  • Kto kogo oszukał? Problem w urzednikach

    Kto tu kogo oszukał ?
    Jeździłem na mevo 1.0 parę lat temu i rower był ok.
    Zastanawiam się kto tu kogo oszukał , piszą ze Mevo 1.0 kosztowało 7 mln a Mevo 2.0 159 mln czyli 22x więcej.
    Czy tych pieniędzy nie można było przeznaczyc na inne ważniejsze rzeczy i zostawić rower Mevo 1.0 przynajmniej byśmy jeździli do tej pory a tak 3 lata i brak.

    • 0 0

  • (8)

    Takiego cyrku jak z Mevo to dawno nie było, zbyt skomplikowana sprawa "rower", w tylu miejscach działa normalnie, a tu się nie da, za trudne.

    • 247 11

    • Jaki morał

      Jaki z tego morał. To nie problem z rowerem i firma wdrażająca tylko z odbiorcą obszarem metropolitalnym . Jak w innych miastach rowery działają i systemy są uruchamiane na czas?
      Np. W Warszawie , system dużo większy i działa od lat .
      Na mevo 1.0 może urzędnicy nie dostali ... Więc teraz płacą 4x więcej .
      Tak się zastanawiam kto tu kogo oszukał ?

      • 0 0

    • Całe PO...

      • 6 2

    • Gdańsk - miasto złodziejstwa i parad gejowskich

      • 17 3

    • Na pewno jest to skomplikowana sprawa. (1)

      Sęk w tym, że oni nie wiedzą jak ją zrealizować. Nie wiedzą też czy da się to zrealizować a potem utrzymać. Nie wiedzą nawet czy jest w ogóle sens żeby taki system roweru istniał.
      Niestety najwiekszy problem polega na tym, że mają dostęp do publicznych pieniędzy i nie muszą się pytać nikogo o zgodę czy i jak je wydawać, nie musza się liczyć z niczyim zdaniem. Nie ponoszą też praktycznie żadnego ryzyka (poza ryzykiem zmarnotrawienia publicznych środków) ani odpowiedzialności (cywlinej czy zawodowej).

      • 36 6

      • Przy takich wyborcach jest komfort pracy

        • 30 3

    • Na mevo I i II, fali Podatnicy stracili kilkaset milionów złotych

      Kiedy ktoś za to odpowie??

      • 32 4

    • Będzie jeszcze większy już niedługo - nazwali to fala ;)

      • 25 2

    • Nie za trudne ale zbyt dużo krewnych i znajomych królika chce przy okazji przytulić kasę i robi się bałagan.

      • 56 6

  • Super liście mewo w zimie!

    Zara będzie mewo 3.0
    Brawo hrabina gd

    • 0 0

  • movo przekręt

    nie rozumiem, jeden projekt padł i nie oddał kasy - to znaczy, że był nieopłacalny, albo ktoś kogoś dymał na kasę

    i co?
    jednego nie rozliczyli a już robią przekręt 2.0

    brawo

    • 0 0

  • To tylko rower... a urosło to do jakiegoś absurdu (3)

    • 4 1

    • to nie tylko rower (1)

      to zmiana paradygmatu planowania transportu w mieście

      • 0 0

      • parasrygmatu

        sens mevo1 w 100% elektro był by TYLKO jak by system odniósł spektakularny sukces, mimo że to pierwszy taki elektro100% monopol w PL i chyba też w UE

        ale skisło. powtarzanie wysokiego% elektro teraz to błąd i proszenie się o powtórkę
        -po co prawie-same elektryki?
        -po co forsować abonament bez wstępnej jazdy za darmola i/lub innej promocji krótkich wynajmów
        -po co monopol, tylko jeden system roweru, jeden prowajder, tylko jedna taryfa?

        po to by zdechło, zdech jest celem. bo na zdechu ktoś zarobi więcej niż na sukcesie. jak?

        niech ktoś wytłumaczy jak się zarabia na misiach i upadłościach

        • 1 0

    • Tak jak owce, pamiętacie? Tak jak brak wspolnego biletu na cały obszar Trójmiasta z przyleglosciami. Jak brak śmietników na ulicach, miejski monitoring, który akurat jak był by przydatny nie działa. Zapłony pozostałości po zabytkach architektury. Całe kwartały centrum zabudowane tandetną architekturą "pod wynajem". Rugowanie zieleni w centrum. Lista jest duuuuzo dłuższa

      • 4 0

  • 159mln? (3)

    To ponad 330zl na jednego mieszkańca Gdańska, starczyłoby żeby kupićjakies podstawowe rowery np. wszystkim w wieku 15-50 lat...

    Ogromna kwota którą nigdy się nie zwroci a zarobi na tym jakiś prywatny operator, brawo Gdańsk, brawo Ola.

    Brak rozliczenia za mevo1 to hańba. Gdzie tu tak głośno krzyczana praworządność czy uczciwość?

    W Warszawie można krzyczeć piękne hasła, ale sprawdzian na własnym podwórku oblany z kretesem...

    • 121 5

    • Mogłaby za to być za friko komunikacja publiczna (1)

      Na pewno więcej osób by to przekonało by zrezygnować z auta. Tymczasem połączenia się likwiduje i podnosi ceny biletów by było na mewki xD

      • 10 2

      • badania wykazują, że więcej osób jest skłonna przesiąść się z samochodu na rower niż na komunikację miejską

        w weekendy wieczorem i w nocy komunikacja miejska funkcjonuje raczej dość rzadko - rower publiczny jak znalazł.

        • 0 0

    • Rower sam sobie kupię.

      Wolałbym, żeby o te 159 mln mniej nas skrojono na rozmaitych podatkach, opłątach lokalnych, parkowaniu, kumunikacji publicznej itp.

      • 19 1

  • Szkoda kasy (1)

    I kto będzie jeździł tym rowerem jesienią? Rower dla miasta turystycznego powinien być uruchomiony na sezon a nie po. Kolejna urzędnicza kompromitacja.

    • 47 9

    • mieszkańcy będą wykorzystywali te rowery w skali masowej

      każdy rower będzie wykorzystany kilka razy dziennie

      • 1 0

  • Koło

    Pogadali, wałek był i ogólnie dalej jest i co ? i nic, smutne.

    • 0 1

  • A gdyby tak wprowadzić samochody elektryczne bez ulicznych ładowarek. (9)

    Tylko serwisanci rozwoziliby na telefon naładowane baterie po mieście. Bzdura? Możliwe, ale ile można by na tym zarobić...

    • 69 5

    • Dalej chcecie na PO głosować? (6)

      • 13 9

      • Tak, chcemy. ******** (5)

        • 9 16

        • Te 2 miliony w Warszawie mnie przekonały (3)

          Holowania i Kosiniak zostali zamknięci w WC na dworcu?

          • 8 3

          • A gdzie był Prezes? (2)

            Czemu znowu spał do południa zamiast przyjąć obywateli?

            • 6 4

            • On ze szwabami nie rozmawia, jest Polakiem (1)

              • 3 5

              • Raczej Wolakiem.

                • 1 0

        • U nas 8 gwiazdek na audi w nocy się spaliły

          • 0 2

    • Jak te hulajnogi sobie radzą bez ulicznych ładowarek? (1)

      Na pewno stoją wszystkie rozładowane, prawda?

      • 5 1

      • A to tanie rozwiązanie?

        Nie licząc pierwszych 30 minut gratis.

        • 1 1

  • Nie interesuje mnie ten PiS, ale spójrzcie na to: (20)

    Koszt Mevo 1.0 - 6,8mln zł.
    Koszt Mevo 2.0 - 159mln zł.

    What the hell? Widzicie jaki tu jest duży margines na przewały?
    Ja wiem koszty utrzymania, serwisowania, aplikacji i pensje tych nierobów. Ale jakby to przeliczyć tylko na cenę rowerów, to sztuka wychodzi po 43956zł XD

    • 176 17

    • Koszt Mevo 1 miał wynieść 40,2 mln zł na 6,5 roku. Te 6,8 mln to kwota, która przepadła po nieudanym projekcie. (5)

      Koszt Mevo 2.0 na podobny okres za 159 mln zł wychodzi więc 4 razy drożej. Kto bogatemu zabroni... ?

      • 23 6

      • Pasowałoby do "nie ma żadnej inflacji". (2)

        Za poprzednich rządów znośny rower można było mieć za 1000zł, teraz bez 4000 nie podchodź.

        • 2 6

        • Za dwa tysiace to ok, mozna bylo kupic przyzwoity rower rekreacyjny.

          • 0 1

        • Ty kupowałeś za 250 złotych kradzione

          • 2 1

      • jak można jednocześnie narzekać, że mevo 1 zostało wybrane z nierealną ceną i że mevo 2 ma wyższą cenę?

        • 1 2

      • Gorzelak w Zarządzie....

        • 14 1

    • Podkładaj sobie wszystko do kupy (6)

      Nextbike zrobił wała
      Wszystko podrożało
      System będzie porządny.
      Na AliExpress też możesz kupić ajfona za 100 zł pewnie aka gufon

      • 7 47

      • Ty kpisz?!

        • 0 1

      • A Nowak pomoże?

        • 1 1

      • Tak, wszystkiemu winny Nextbike. Tylko kto ten Nextbike z nierealną ofertą wybrał? (3)

        Te biedne niewiniątka z Obszaru Metropolitalnego. A teraz czynią rzecz niebanalną wkraczając drugi raz do tej samej rzeki i zaprzeczają pełnej nadziei zasadzie, że mądry Polak chociaż po szkodzie. Będzie znów rzeź pyskatych i asertywnych niewiniątek na koszt mieszkańca.

        • 39 7

        • Widzę odpalił się protokół typowego Kowalskiego (1)

          Niezawodny system narzekania. Żeby inne systemy były tak niezawodne

          • 3 21

          • Ile Ola ci płaci?

            • 3 1

        • Brzmi znajomo?

          "Pierwsze kłopoty z rowerem metropolitalnym Trójmiasta. Firma Nextbike Polska S.A. złożyła właśnie odwołanie w przetargu. Czy zostaną zmienione warunki zamówienia?"

          • 0 1

    • Od kiedy pis rzadzi w 3 mieście ??? (1)

      • 7 3

      • Od tej jesieni

        • 6 1

    • (1)

      160-250 baniek / 7 lat ... 20-30 baniek rocznie ( zaokrąglając) - zakłądając, że całkiem jezdny rowerek kosztuje około 2 klocki mamy 10-15tysi rowerków rocznie, czyli około tysiąc rowerów miesięcznie można by na oślep po mieście rozrzucać - na zasadzie bierzcie i jeździcie sobie tym wszyscy i nie zawracajcie de....

      • 23 2

      • W to wliczone są pewnie serwisy tych rowerów. Biorąc pod uwagę jak szanuje się takie rzeczy to te 10 tys rowerów wylądowały by na złomie po 2 miesiącach.

        • 2 0

    • a czemu z dyktatury chińskiej rowery do demokracji europejskiej są zezwolone? (1)

      to tak wolno hipokryzje uprawiać w UE?

      • 33 7

      • Bo Berlin tak kazał

        • 19 8

    • Mevo 1.0 kosztowało ogólnie kilkadziesiąt mln

      Tylko nextbike dał ciała i wydaliśmy tylko 3,6

      • 33 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Relacje LIVE

Najczęściej czytane