• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozpoczęła się rozbudowa terminalu Baltic Hub

Wioletta Kakowska-Mehring
28 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (120)
Terminal T3 zostanie dobudowany do części tzw. nawodnej Baltic Hub. Terminal T3 zostanie dobudowany do części tzw. nawodnej Baltic Hub.

Oficjalnie rozpoczęto budowę kolejnego głębokowodnego nabrzeża w terminalu kontenerowym Baltic Hub (dawniej DCT) w Gdańsku. Powstanie on w całości na wodzie, a jego zabudowa przylegać będzie do T1, tym samym kontynuując inwestycję na morzu. Rozbudowa ma się zakończyć wiosną 2024 r.



W ramach T3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 17,5 m oraz plac o powierzchni 36,5 ha. Sam terminal powstanie na wodzie z dala od plaży, ale część infrastruktury towarzyszącej rozrośnie się również na lądzie na 550 m (na wschód), w odległości ponad 300 m od plaży Stogi. Projekt zrealizuje konsorcjum firm: polski Budimex i belgijska firma Dredging International NV. Wartość inwestycji to 470 mln euro. Całość będzie finansowana ze środków własnych Baltic Hub i kredytów zewnętrznych.

To już koniec DCT Gdańsk, teraz będzie Baltic Hub To już koniec DCT Gdańsk, teraz będzie Baltic Hub

Otwarcie terminalu dla działalności komercyjnej planowane jest na koniec pierwszej połowy 2024 r., a pełne zakończenie projektu na drugi kwartał 2025 r. Nowe nabrzeże zostanie wyposażone w siedem suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG, pracujących na placu kontenerowym.

Postęp prac w Baltic Hub. Polska powiększy się o 36 hektarów Postęp prac w Baltic Hub. Polska powiększy się o 36 hektarów

  • Symboliczne rozpoczęcie budowy terminalu T3.
  • Rozpoczyna się budowa terminalu T3.
  • Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub, i Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
  • Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. gospodarki morskiej.
  • Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub.
  • Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
  • Bocznica kolejowa w Baltic Hub.

Po rozbudowie Baltic Hub do 2025 r. ma zwiększyć swoje obecne zdolności przeładunkowe z 2,9 mln TEU do 4,5 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) rocznie. T3 będzie mógł obsługiwać statki kontenerowe nowej generacji, przypływające na Morze Bałtyckie, zmniejszając odległości żeglugowe dla statków dowozowych i zapewniając polskim oraz regionalnym spedytorom więcej połączeń na świecie.

Baltic Hub, który został uruchomiony w 2007 r. pod nazwą DCT Gdańsk, posiada zdolność przeładunkową do 3 mln TEU rocznie. Łączna długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km, co pozwala na obsługę czterech statków jednocześnie. Terminal obsługuje ponad 700 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata. W 2021 r. terminal przeładował ponad 2,09 mln TEU. 8 kwietnia 2021 r. osiągnął wynik 15 mln przeładowanych TEU, co stanowi całkowitą przepustowość od początku jego funkcjonowania. Baltic Hub jest własnością PSA International (40 proc.), Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.) oraz IFM Global Infrastructure Fund, którego doradcą jest IFM Investors (30 proc.). Zatrudnia ponad 1,1 tys. osób, z których ponad 50 proc. mieszka w Gdańsku i okolicach.

Opinie (120) 3 zablokowane

  • Brawo Polska rośnie w siłę! (1)

    Teraz port zewnętrzny w Gdyni droga czerwona i koleje co jest częścią CPK i jedziemy do przodu.

    • 15 4

    • Po latach zacofania wreszcie coś się dzieje

      • 9 1

  • Poprostu dramat (2)

    Stogi to będzie 2Bangladesz a plaża no cóż była plaża... Smutne .Już w tej chwili smierdzi mazutem. Nikogo nie obchodzi że wycięto tyle lasu i nadal to będzie robione i Smrod hałas dla mieszkańców Nic się nie liczy tylko pieniądz Dramat

    • 27 26

    • Jaki tam niby las wycięto? (1)

      • 8 5

      • Nic nie wycięto ;)

        • 4 2

  • (49)

    Super najpierw przekop przez Mierzeje teraz wielki port, wreszcie elektrownia atomowa, od lat nie było tak wielkiego rozwoju w Polsce oby tak dalej, co prawda niektórzy tego nie widzą albo nie chcą widzieć

    • 109 142

    • Akurat przekop to totalnie chybiona inwestycja (35)

      Pozostałe dwie jak najbardziej potrzebne!

      • 24 19

      • Dlaczego? (28)

        Gdańsk ma zyskać najwięcej podczas odciążenia portu z małych jednostek na rzecz Elbląga.

        • 7 15

        • W jaki sposób Gdańsk ma na tym zyskać? (15)

          Trójmiasto to wielki obszar portowy na różne jednostki. Jaki sens ma port który przyjmie statki i zanurzeniu 2metrów? Wywaliliśmy 2 miliardy w blotit, a nawet tego nie skończyliśmy, a potem będziemy wywalać na utrzymanie.

          • 22 12

          • Wszystko trzeba utrzymywać. (6)

            Dla ciebie tam jest inwestycja chybiona dla mieszkańców okolic zalewu - nie.

            • 9 20

            • Mieszkańcy zalewu mogą liczyć jedynie na niewielkie ożywienie turystyki wodnej. (1)

              Choć za to spaść może ruch na pętli żuławskiej. Na żeglugę handlowa nie ma się co nastawiać, bo nie ma tam czego przewozić. Co najwyżej może trochę zboża czy nawozów.

              • 12 7

              • niewielkie ? powiedział ci to ten pionek z Krynicy Morskiej ?

                Który szczekał jak pies przeciwko temu, a równolegle składał kwity o rozbudowę portu ? O budowie nowej drogi ze Stegny do Krynicy nawet nie wspominam, bo tak by jeszcze ze 30 lat czekała ta dziura na to

                • 2 2

            • Profesor Adruszkiewicz,ktorego ulica jest na Wyspie Portowej mowil o rozwoju calego obszaru Zalewu Wislanego (3)

              dzięki śluzie na Mierzei Wiślanej.

              • 4 10

              • Pamiętaj że PiS nie współpracuje z ekspertami (sami to powiedzieli) (2)

                To że znaleźli kogoś kto przyznał im rację nic nie znaczy. Według obliczeń ekspertów inwestycja jest całkowicie nieopłacalna.

                • 12 5

              • no tak,

                bo port jest w Hamburgu,
                bo lotnisko jest w Berlinie,
                bo elektrownia jest we Francji itp. Ci eksperci są o kant d* warci, oni proponowali jakiś czas temu całkowity demontaż torów na linii 254 (Kolej Nadzalewowa) i przemianę jej w ścieżkę rowerową...

                • 5 2

              • Nie zawsze co warto to się opłaca. I nie zawsze to co się opłaca to warto...

                TEDex

                • 0 0

          • Most w Sobieszewie kiedy sie zwroci? Kladki na Motlawie kiedy sie zwroca? Sa inwestyucje ktore musza byc. (6)

            • 12 13

            • To że nie ma opłat za użytkowanie to nie znaczy że się nie zwróci (4)

              Przekop mierzei nic nie nie daje, a generuje same koszty. Ktoś może powiedzieć że da się z Gdańska dopłynąć do Elbląga żaglówką, ale już się da przez Kanał Skarszewy. Jednostki pływające na morzu nie wpłyną na zalew ze względu na zanurzenie. Jednostki pływające na zalewie nie wpłyną na morze bo zbyt niebezpiecznie. Na Bałtyku nie operują statki które wpłyną do portu w Elblągu, taki barki pływają po Renie.
              Most ma wyspę Sobieszewską czy kładki na Motławie to inwestycja dla tysięcy ludzi. Nie drogą w budowie i utrzymaniu ciekawostka dla garstki osób.

              • 10 3

              • Po Wietcisie w Skarszewach chcesz plywac? Caly twoj wpis to belkocik. (1)

                • 1 1

              • polewka z tego kanału Skarszewy...

                • 2 0

              • ty znasz chyba te realia z opowiadań papy smerfa (1)

                nikt według założeń nie planował tam wpuszczania statków które mają po 300 metrów długości i 15 metrów zanurzenia, tam z Elbląga regularnie nawet teraz do Kaliningradu pływają statki mające ponad 80 metrów długości (przedwczoraj kostkę brukową, kilkaset ton przewoził). Ten kanał ma służyć uatrakcyjnieniu terenu przy zalewie i rozwoju turystyki + po rozbudowie portu w Elblągu i kanału wzdłuż rzeki Elbląg mniejsze jednostki towarowe. Kanałem Szkarpawa (a nie Skarszewy, bo czegoś takiego nawet nie ma) to sobie możesz jako atrakcja przepłynąć a nie jako droga wodna. Pływałem tamtędy kilka razy do Elbląga, jakby to ująć to jakbyś jechał z Gdańska do Sopotu przez Gdynię...pomijając mielizny na Wiśle, mosty zwodzone i ograniczenia co do prędkości przez szerokość, głębokości i ruch innych. Mówisz o kosztach ? ten przekop jest 100 x bardziej ważny niż stadion dla kopaczy, którzy co roku jest na minusie i którego budowa kosztowała więcej.

                • 5 2

              • Wlasnie,

                ładunki,który będą transportowane przez jednostki stosownie do szlaku wodnego to około 2000 ton. Szlak na Kanale Elbląskim jest w trakcie rozbudowy,powstaje most na Wyspę Nowakowska z prawdziwego zdarzenia. Dla rozładunku takich jednostek wystarczy dobre nabrzeże, z czasem będzie rozbudowa. To jest bardzo dobra inwestycja,male jednostki transportowały m.in. kruszywa itp.

                • 2 1

            • deweloperom i cwaniakom którzy kupili tam ziemię napewno

              zwróć uwagę kiedy miasto go postawiło, dziwnym trafem jak znany bynezzmen z Gdańska kupił tam 300 hektarów ziemi. Dodatkowo uzbroili mu działki i poprowadzili przez środek pola drogę, gdzie równolegle od 20 lat nie mogą wyremontować drogi ze Świbna do Sobieszowa....

              • 1 0

          • nie 2 metry a 4,5

            a takie zanurzenie mają statki o długości nawet 150 metrów

            • 3 1

        • (9)

          Tylko że Elbląg nawet nie posiada odpowiedniej infrastruktury, jedynie co mogą przyjąć to barkę z węglem, którego nie ma

          • 17 6

          • Te barki maja po 1000 ton i to jest taki port dla takich jednostek. 100000 nie beda tam plywac dziecko w przedszkolu to wie. (8)

            • 3 5

            • No i co te barki mają tam przewozić? (7)

              Warmińsko-mazurskie to pustynia gospodarcza.

              • 6 4

              • Juz przewozily kamienie i kruszywo ze Szwecji na budowe Przekopu Mierzei Wislanej i tam byly rozladowane.

                • 3 3

              • Elzam-Zamech (4)

                • 1 2

              • Dla jednego zakładu inwestycja za kilka miliardów złotych z kieszeni podatników??? (3)

                Ileż to frachtów rocznie może zapewnić taki Elzam?

                • 5 3

              • Stadion ile kosztowal i ile przynosi zysku. A propagandowy stadion PO do rozbiorki? Ilez kasy z portfeli podatnikow. (2)

                • 6 5

              • Tu nie rozmawiamy o stadionie tylko o kanale

                Żeby nie było, również jestem przeciwnikiem stadionu.

                • 1 1

              • pisorki

                czym jest propagandowy stadio PO do rozbióki? Ktoś wie?

                • 1 0

              • Sugestywna opinia

                I właśnie o to chodzi by to zmienić na lepsze dzięki inwestycjom w infrastrukturę.

                Po finalizacji S16 region nabierze jeszcze większego znaczenia gospodarczego.
                Dla mieszkańców regionu mazurskiego, u których pojawił się bezpośredni pociąg Gdynia/Zakopane, stał się dosłownie przeskok cywilizacyjny w miejscu gdzie 15lat temu planowano linię kolejową zlikwidować, ale szczęśliwie położono nowe tory, linia odżyła i jeszcze wojsko transportuje nocami masę sprzętu wojskowego na wschód. Fakt, że musiała przy tym zaistnieć naprawa trasy Giżycko - Ełk, ale zabezpieczono się przed tym ruchem.
                Gdybym miał kasę na inwestycje, już teraz bym ogarniał kwestię budowy terminala kontenerowego w tamtym rejonie, bo zwyczajnie tego nie ma tam; od taka pustynia bądź nisza, a podstawki pod eksport/import w promieniu 100/120km bądź nawet więcej to nie 300+ jak obecnie.
                No chyba, że na Cosco, to jedziesz beztrosko, bo stawka i tak uwzględnia podjęcie/zdanie w innej części kraju.

                • 1 0

        • Przecież Gdańsk ma dostatecznie dużo miejsca na przyjmowanie małych jednostek. (1)

          WOC, Wiślane, Chemików...

          • 5 4

          • Gdańsk od lat stara się wywalić statki z miasta

            i zabudować nabrzeża loftami pod wynajem i b*rdele dla turystów.

            • 4 0

      • Akurat to jest genialna inwestycja,totalnie chybiona to jest twoja madrosc. (5)

        • 4 8

        • Uzasadnij genialność tej inwestycji domorosły ekspercie transportowy. (4)

          • 7 4

          • Nie zrozumiesz (3)

            • 4 8

            • Moc twoich argumentów jest powalająca. (2)

              Nie ma to jak merytoryczna dyskusja. Dziękuję. Sam się zaorałeś. :)

              • 6 3

              • Inwestycja jest genialna bo tak mówił w TVP Jarosław zawsze dziewica. (1)

                Taki święty człowiek nie może się mylić.

                • 5 3

              • Sluchasz zawsze uczciwego gargamela donalda i sieczkarni tvnowskiej

                • 2 4

    • (8)

      Tylko, że Baltic Hub to prywatny inwestor.

      Przekop mierzei państwowy - jak zwykle wałek finansowy. Natomiast elektrownia atomowa to pośredni przymus, przy czym warto zauważyć, że już dziwnym trafem np. obajtek ma działkę blisko miejsca gdzie ma powstać, przypadek? Śmiem wątpić... Oby jak najszybciej stanęli przed trybunałem stanu i skończyli w pierdlu.

      • 20 9

      • Zadałeś sobie chociaż fatygę i sprawdziłeś jakie prywatne firmy istnieją w Porcie Elbląg ? (2)

        Czy państwo nie powinno wspierać ich poprzez umożliwienie rozwoju ?
        Czy linie kolejowe które poprowadzono ( i dalej będą budowane ) do portu Gdańskiego to błąd ?
        Czy w ogóle wiesz jakie uprawnienia ma Trybunał Stanu czy tylko piszesz aby pisać ?

        • 7 3

        • W innych miastach tez są prywatne firmy. (1)

          Może w ramach wsparcie przekopiemy Kanał do centrum Koszalina, żeby też miał port morski. Po co się ograniczać? W Szczecinie wybuduje się promy na tej stempce co se spokojnie rdzewieje i będzie nowa Japonia Kanada czy co teraz jest na świeczniku. Państwo ma rozsądnie inwestować nasze pieniądze, a nie marnować na bezsensownych inwestycjach.

          • 4 3

          • w czasach gdy u nas budowano zamki w Kanadzie niedźwiedzie i wilki żarły tubylców z łukami

            • 1 0

      • (2)

        Obsesyjne myślenie/nie myślenie ciebie ogarnęło nie mające nic wspólnego z faktami.

        • 3 3

        • (1)

          Faktycznie są takie, że inwestycje muszą być rentowne. Większość tego co też pożal się Boże rząd robi z tentownoscia nie ma nic wspólnego.

          • 1 3

          • To co robił rząd pelo to była tragedia

            • 2 0

      • sprawdź strukturę własnościową zanim coś publicznie napiszesz (1)

        Polski Fundusz Rozwoju (PFR) 30% , operator portowy z Singapuru PSA 40% oraz australijski fundusz inwestycyjny IFM 30%

        • 1 0

        • Ale wam się chce bronić tych durni z Warszawy, dziwi mnie to niemiłosiernie

          • 1 1

    • No jasne

      Elektrowni to jeszcze nawet nie zaprojektowano (chociaż już wiemy kto zarobił na ziemi pod inwestycje), inwestycja w Hub jest prywatna a wspomniany przekop z tego co słyszałem jeszcze nie jest w pełni sprawny i do tego wątpliwy ekonomicznie(to sie dopiero okaże). Ale widzę wyraźnie inflację tak naprawdę ponad 30%. Bardzo wysokie ceny paliwa -chociaż na rynkach ropa tanieje, ubożenie społeczeństwa i inne ciekawe sprawy... Tak ostatnie lata...

      • 6 2

    • DTC (1)

      Osiolku. Przecież to nie rząd buduje ten port tylko prywatne konsorcjum z miastem.. Więc będzie działać dobrze i zarabiać pieniążki, nie jak budowana przez tych nieudaczników elektrownia... do rozbiórki

      • 1 2

      • haha z miastem ?

        to miasto i jego nieudolne władze nie są w stanie wiat przystankowych dobrze zrobić a ty o porcie mówisz. Miasto Gdańsk nie ma z tym nic wspólnego (i dobrze) poza haraczem z podatku. Cała kasa na rozbudowę infrastruktury kolejowej, drogowej i znaczna część na rozbudowę DCT pochodzi ze Skarbu Państwa. Co do elektrowni, podziękuj d*bilom z UE, którzy wymusili rozbiórkę Ostrołęki i zmianę jej planu, pchając równolegle elektryczny szajs na kołach i nowe normy emisji spalin.

        • 3 1

    • jasiu

      Tylko, że terminal kontenerowy należy do Rzeczpospolitej w 30% :)

      • 0 1

  • Pytanko (2)

    To jest włascicielem hub

    • 0 6

    • Maersk...

      • 0 3

    • Pornohub

      • 4 1

  • 300m od Plaży Stogi (5)

    Porażka !!! 300m od wejścia na plażę- smród,hałas = niszczenie środowiska, brak turystów,

    • 22 19

    • (1)

      No akurat to dobrze, na stogi strach jeździć

      • 2 8

      • Ale różowa plaża pozostawiona zostaje w spokoju.

        • 2 0

    • Hehenryk (1)

      Brak turystów = czysto i spokój
      Te statki zrobią mniejszy syf niż turyści którzy przyjeżdżają. Do tego suwnice wszystkie Eco. Stogi będą najczystszą dzielnicą w Gdańsku.

      • 2 1

      • te statki są większą atrakcją turystyczną niż ta plaża

        • 0 1

    • Stogi to nie kurort

      zresztą pamiętasz jak Pawełek A. obiecywał banialuki na spotkaniu na Stogach na temat rozbudowy portu i wycinek lasu przed wyborami ? Typ siedział w radzie portu i miał wgląd do wszystkiego od początku.

      • 1 0

  • Towar 4,5 mln TEU w kontenerach trzeba dowieźć i wywieść więc ile nowych torów kolejowych i pasów drogowych dla TIR-ów (1)

    W informacji brakuje podstawowej rzeczy: o nowym porcie kontenerowym: czym i jak będą dostarczane oraz wywożone te 4,5 mln TEU rocznie oprócz potrzeb transpotrowych innych użytkowników? Kto odpowiada za projektowanie, zlecanie i koordynację rozbudowy infrastruktury transportowej w zakresie obsługi Tego i innych Portów w Trójmieście? Czekamy na część drugą informacji o rozbudowie nadążającej za potrzebami takich potentatów i płatników ogromnych podatków co powinno być podstawowym źródłem finansowania infrastruktury transportowej kolei oraz drogowych. Czy już są zamówione nowe wagony kolejowe i lokomotywy oraz naczepy i ciągniki TIR-ów oraz jakie przedsiębiorstwa logistyczne będą tę ogromną masę towarową sprawnie i na najwyższym poziomie światowym obsługiwać? Jak to będzie dopięte to możeny się chwalić i cieszyć ze to my a nie inni dobrze zarabiają na transporcie towarów masowych i jej sprawnym transporcie po Polsce i za granice.

    • 15 12

    • Przewoźnicy kolejowi kupują i wynajmują platformy kontenerowe na potęgę.

      Samo PKP Cargo kończy właśnie odbiory 936 wagonów platform z ostatniego kontraktu. Na pewno Lotos zakupił ponad 300 platform, widuje też ostatnio nowiutkie platformy DB. Do tego wielu prywaciarzy wynajmuje coraz więcej wagonów z poolów taborowych.

      • 4 0

  • Za PO piniędzy nie było. (1)

    Płaczki z lewicy już płaczą że Polska się rozwija.

    • 19 11

    • Za PiS pie pieniądze są, az się drukarki przegrzewają od tej ciągłej pracy.

      Takie inwestycje robi się za euro. Zlotu jest już nic nie warty. Niedługo wszyscy będziemy milionerami.

      • 0 2

  • Ja myśle,ze to gigantomania.

    Mamy przecież porty w Hamburgu czy Rostocku.Takie inwestycje narażają porty niemieckie na niepotrzebna konkurencje.Niemcy są naszymi wielkimi dobroczyńcami. Ta inwestycja jest niepotrzebna. Tak myśle.

    • 19 13

  • truciciele srodowiska

    • 7 12

  • Kto ma 49 % udziałów? Chińczycy? (1)

    • 2 8

    • NWO

      Do spółki z masonami

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Relacje LIVE

Najczęściej czytane