• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozpoczęła się rozbudowa terminalu Baltic Hub

Wioletta Kakowska-Mehring
28 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (120)
Terminal T3 zostanie dobudowany do części tzw. nawodnej Baltic Hub. Terminal T3 zostanie dobudowany do części tzw. nawodnej Baltic Hub.

Oficjalnie rozpoczęto budowę kolejnego głębokowodnego nabrzeża w terminalu kontenerowym Baltic Hub (dawniej DCT) w Gdańsku. Powstanie on w całości na wodzie, a jego zabudowa przylegać będzie do T1, tym samym kontynuując inwestycję na morzu. Rozbudowa ma się zakończyć wiosną 2024 r.



W ramach T3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 17,5 m oraz plac o powierzchni 36,5 ha. Sam terminal powstanie na wodzie z dala od plaży, ale część infrastruktury towarzyszącej rozrośnie się również na lądzie na 550 m (na wschód), w odległości ponad 300 m od plaży Stogi. Projekt zrealizuje konsorcjum firm: polski Budimex i belgijska firma Dredging International NV. Wartość inwestycji to 470 mln euro. Całość będzie finansowana ze środków własnych Baltic Hub i kredytów zewnętrznych.

To już koniec DCT Gdańsk, teraz będzie Baltic Hub To już koniec DCT Gdańsk, teraz będzie Baltic Hub

Otwarcie terminalu dla działalności komercyjnej planowane jest na koniec pierwszej połowy 2024 r., a pełne zakończenie projektu na drugi kwartał 2025 r. Nowe nabrzeże zostanie wyposażone w siedem suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG, pracujących na placu kontenerowym.

Postęp prac w Baltic Hub. Polska powiększy się o 36 hektarów Postęp prac w Baltic Hub. Polska powiększy się o 36 hektarów

  • Symboliczne rozpoczęcie budowy terminalu T3.
  • Rozpoczyna się budowa terminalu T3.
  • Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub, i Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
  • Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. gospodarki morskiej.
  • Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub.
  • Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
  • Bocznica kolejowa w Baltic Hub.

Po rozbudowie Baltic Hub do 2025 r. ma zwiększyć swoje obecne zdolności przeładunkowe z 2,9 mln TEU do 4,5 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) rocznie. T3 będzie mógł obsługiwać statki kontenerowe nowej generacji, przypływające na Morze Bałtyckie, zmniejszając odległości żeglugowe dla statków dowozowych i zapewniając polskim oraz regionalnym spedytorom więcej połączeń na świecie.

Baltic Hub, który został uruchomiony w 2007 r. pod nazwą DCT Gdańsk, posiada zdolność przeładunkową do 3 mln TEU rocznie. Łączna długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km, co pozwala na obsługę czterech statków jednocześnie. Terminal obsługuje ponad 700 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata. W 2021 r. terminal przeładował ponad 2,09 mln TEU. 8 kwietnia 2021 r. osiągnął wynik 15 mln przeładowanych TEU, co stanowi całkowitą przepustowość od początku jego funkcjonowania. Baltic Hub jest własnością PSA International (40 proc.), Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.) oraz IFM Global Infrastructure Fund, którego doradcą jest IFM Investors (30 proc.). Zatrudnia ponad 1,1 tys. osób, z których ponad 50 proc. mieszka w Gdańsku i okolicach.

Opinie (120) 3 zablokowane

  • Super! Oby rozwijali się jak najbardziej, to niepowtarzalna szansa na rozwój naszego regionu

    • 4 4

  • Lipa (1)

    Najlepsza plaża miejska nie będzie się do niczego nadawać... O mieszkańcach i środowisku nikt nie myśli. Będzie tylko większy hałas i zanieczyszczenia

    • 12 11

    • Najgorsza*

      • 1 4

  • Budimex to nie polska firma

    To zagraniczny kapitał

    • 5 4

  • Gajerki

    Po ile kaski za wciśnięcie zielonego guziczka darmozjady

    • 4 3

  • Sponsoring jako rekompensata (2)

    Tak poteżna firma powinna się zintegrować z regionem, z którego czerpie zyski. Ciekawe jaka drużyne sportową zaponsorują w Trójmieście . Może hokej ekstraklasa wróci do nas .Na południu Europy gdzie woża te kontenery jest to sport bardzo popularny .Można się nieźle rozlekramować . Chyba że jak zwykle duże firmy nas wymanewruja i cała kasa przy jednoczesnym niszczeniu polskiego środowiska popłynie do właściciela w Singapurze .

    • 6 4

    • Hokej

      Hokej jak najbardziej, ale najpierw Grubego z Olivii trzeba się pozbyć

      • 1 0

    • Niestety ale BalticHub po za PR i może odliczeniem od podatku, nie będzie miał korzyści ze sponsoringu , nie ta grupa klientow

      • 0 0

  • Tusk i Trzaskowski zaraz powie...

    ...że to gigantomania.

    • 7 4

  • Pol

    No to czekamy na protest samorządu PO w Gdańsku.

    • 8 3

  • Stogi powinny być turystyczne a nie przemysłowe

    Jest drugi port w Gdyni po co tworzą molocha .

    • 8 13

  • Miasto zamiast wspierać Stogi woli Port

    Stogi powinny być promowane, to wspaniała oaza spokoju. Lasy i plaża.

    • 5 10

  • Łapy precz od plaży

    • 6 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Relacje LIVE

Najczęściej czytane