• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzygodzinna dyskusja radnych o Mevo 2.0

Maciej Korolczuk
5 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (210)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
System Mevo 2.0 ma ruszyć wczesną jesienią. Sześcioletnia umowa będzie kosztować pomorskie gminy 159 mln zł. System Mevo 2.0 ma ruszyć wczesną jesienią. Sześcioletnia umowa będzie kosztować pomorskie gminy 159 mln zł.

Poniedziałkowe popołudnie w radzie miasta w Gdańsku upłynęło na nadzwyczajnej sesji poświęconej rowerowi Mevo. Zdaniem radnych opozycji miała być ona merytoryczną dyskusją o problemach z wdrożeniem roweru metropolitalnego. Radni z klubu Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska ocenili, że była to raczej próba odwrócenia uwagi od pyłu węglowego w Gdańsku.



Mevo 2.0 ruszy:

Sesja została zwołana na wniosek radnych Prawa i Sprawiedliwości. Ich wątpliwości miały rozwiać wystąpienia władz Gdańska, z prezydent Aleksandrą Dulkiewicz na czele oraz od przedstawicieli Obszaru Metropolitalnego, odpowiedzialnego za przygotowanie i wdrożenie systemu. Odpowiedzi na wiele pytań udzielili jednak tylko ci drudzy, bo prezydent była nieobecna. W jej zastępstwie wystąpili zastępcy: Piotr KryszewskiPiotr Grzelak.

Kryszewski już na początku sesji wskazał, że jej zwołanie to działanie polityczne i próba przykrycia tematu pyłu węglowego.

Wszystko o rowerach w Trójmieście



- Chcieliście grillować temat Mevo, a tak naprawdę to będziemy promować tę ideę. Niedawno odbyła się w tej sprawie konferencja prasowa, na której opowiedziano o szczegółach wdrażanego projektu roweru metropolitalnego. Jeśli mowa o nieudolności, to bardziej są nią działania upolitycznionej prokuratury, która po blisko trzech latach nie jest w stanie podjąć skutecznych działań, by ustalić winnych upadku systemu Mevo 1.0 i pociągnąć ich do odpowiedzialności.


Dlaczego upadło i ile kosztowało Mevo 1.0?



Na pytania radnych PiS i obecnego przez chwilę posła Kacpra Płażyńskiego odpowiadał Michał Glaser, prezes Obszaru Metropolitalnego i jego zastępca Krzysztof Perycz-Szczepański.

Glaser w pierwszej kolejności opowiedział o przyczynach upadku systemu Mevo 1.0. Jego zdaniem przyczyniło się do tego zadłużenie operatora (Nextbike Polska) i jego nieuregulowanie płatności za wyprodukowane rowery w innych miastach w kraju.

Jak dodał, do dziś Nextbike nie oddał przywłaszczonych środków 1760 osobom, które wpłaciły na konto więcej niż 50 zł. Kolejnych 79 tys. osób w chwili upadku systemu miało na koncie mniejsze sumy. Łącznie spółka Nextbike zalega użytkownikom ok. 435 tys. zł.

Jednocześnie wspomniał o umorzonym przed rokiem postępowaniu w sprawie popełnienia przestępstwa przez władze spółki Nextbike i nakazie sądu, który kilka tygodni temu polecił wznowić działania prokuratury, nazywając dotychczasowe śledztwo niedbałym i powierzchownym.

- Po trzech latach wszystko ma zacząć się od początku - przyznał prezes Obszaru.
Mevo 1.0 kosztowało gminy zrzeszone w Obszarze 6,8 mln zł (z czego 3,7 mln zł z budżetu Gdańska).

Na pytania radnych odpowiadał m.in. Michał Glaser, prezes Obszaru Metropolitalnego. Na pytania radnych odpowiadał m.in. Michał Glaser, prezes Obszaru Metropolitalnego.

Co z Mevo 2.0?



W trakcie dyskusji: radni PiS pytali m.in. o:

  • brak konsekwencji wobec osób pracujących przy wdrożeniu systemu Mevo 1.0 (prezydent Kryszewski odesłał radnych do pisemnego uzasadnienia wyroku sądu z maja 2023 roku)
  • prace nad nową aplikacją do wypożyczania rowerów (podpisano w tej sprawie umowę z firmą Urban Sharing z Oslo)
  • różnice między trudnością we wdrożeniu roweru Mevo a łatwością utrzymywania komercyjnych systemów elektrycznych hulajnóg
  • nadmierną wagę roweru (ok. 40 kg), w tym przypadku o komfort jazdy zadbać ma silna bateria, która zapewni optymalne wspomaganie w czasie jazdy
  • prędkość roweru (wspomaganie wyłączy się po przekroczeniu 25 km/h)
  • brak kar umownych dla operatora za opóźnienie wdrożenia systemu Mevo 2.0 (z opinii prawnej wynika, że opóźnienie nie wynika z działania wykonawcy, lecz z wad konstrukcyjnych zamówionych rowerów)
  • możliwość ładowania rozładowanych baterii do rowerów w domu przez użytkowników (nie będzie takiej możliwości)




W trakcie sesji wniosek o zamknięcie listy mówców złożył radny Piotr Dzik, wskazując że sesja jest niepotrzebna, bo "rowery będą, pieniądze nie przepadły, a sesja to zwykłe bicie piany". Wniosek został poddany pod głosowanie, ale przepadł.

Później, w podobnym tonie wypowiadała się też radna Emilia LodzińskaŁukasz Bejm. Ten ostatni wskazał, że kwestie podnoszone przez radnych PiS można omówić np. poprzez interpelacje.

- Tymczasem w całej kadencji o Mevo pytaliście dwa razy. To pokazuje wasze zainteresowanie tą sprawą - mówił, zwracając się do radnych opozycji.

Ile będzie kosztować Mevo 2.0?



Sześcioletnia umowa na obsługę Mevo 2.0 będzie kosztować 159 mln zł. Pierwsze rowery (440 sztuk) do Trójmiasta mają przyjechać ze Słowacji na przełomie czerwca i lipca. Pozostałe 3260 rowerów w czterech partiach dojedzie pociągami z fabryki w Chinach do końca sierpnia. Także pod koniec wakacji mają ruszyć testy wewnętrzne, a we wrześniu - testy zewnętrzne (na połowie floty).

Inaugurację całego systemu zaplanowano na wczesną jesień.

Miejsca

Opinie (210) ponad 10 zablokowanych

  • Widziałem sporo pedałowania na Marszu Równosci.

    Czy to było wlasnie Mevo 2.0 ?

    Karol

    • 17 2

  • Czy Mevo jest eko ?

    Maciek

    • 8 1

  • 159 mln /3700 rowerów = 43 tys za 1 rower / 6 lat = 7200 na rok

    ale jak wiemy te rowery nie będą darmowe więc... coś drogo wychodzi, rower w cenie samochodu

    • 24 1

  • Ola nie miała czasu? Ratowała demokrację, Ukrainę, świat albo jeszcze coś innego? (1)

    I wysłała kompetentnych Piotrusiów (zwłaszcza jedngeo od złego słowa).
    Kwintesencja tego jak ci krzykacze "demokracja, konstytucja" traktują tzw. obywateli.

    • 35 1

    • drugi Piotruś też już się nauczył jak ćwierkać zgodnie z linią propagandy miejskiej

      Od razu podniósł rwetes, że to sprawa polityczna i coś tam jeszcze pobrzęczał o pyle węglowym (co ma piernik do wiatraka?).
      Widać że zdolny i szybko się uczy jak się w Gdańsku traktuje opinię publiczną. Szkoda że jeszcze trzeciego Piotrusia nie było, może jeszcze czegoś ciekawego byśmy się dowiedzieli.

      • 19 1

  • A gdzie prokurator....

    • 14 1

  • a podobno na nic nie ma pieniędzy, ciągłe podwyżki biletów

    nawet wodę w fontannach chcieli zakręcić na ten sezon bo pieniędzy nie ma, więc jak nie ma to skąd mają 159 mln na rowery?

    • 25 0

  • Poszukiwana (1)

    Czy ktoś widział Olę, gdzie jest Ola, olalala...

    • 22 1

    • w Brukseli

      Nawet nie chce się tłumaczyć tylko uciekła, tchórz

      • 4 0

  • art jak na zamówienie radnych POKowskich co jak widac nie podoba im sie ze ta kompromitacja iz marnowane miliony sa opsywane

    bo według nich to jest pełny sukces! Taka jest ta bezczelność władz POwskich w Gdańsku!
    Dodatkowo niema zadnych kar dla nowego operatora przewidzianych a za nowe rowery operator bedzie rzadał wyrównania straty i juz wiadomo ze władze miasta mu te strate wyrównaja tylko ze to bedzie po wyborach by nie draznic wyborców

    • 20 1

  • Kolejna farsa towarzystwa

    panny d- bez jej udzialu.Pannie brak czasu na takie ,,bzdury,, bo wazniejsze jest obalanie polskiego rzadu.
    A towarzystwo jak zwykle najmadrzejsze bo od 1989 ma monopol na madrosc i demokracje.Pieniadze spoleczenstwa dalej plyna strumieniem,nikt za nie nierozlicza wiec hulaj dusza nie trzeba sie tlumaczyc.Ba nawet czasami mozna palnac ze to polacy sa winni II wojny swiatowej.
    Brawo ,,medrcy,, Kiedy wreszcie wam powiemy tschus/adie!! Bardzo duzo ludzi juz na to czeka!!!

    • 24 1

  • totalna kompromitacja totalnych czyli nihil novi w gdańskiej sycylii

    • 19 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Relacje LIVE

Najczęściej czytane