• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzygodzinna dyskusja radnych o Mevo 2.0

Maciej Korolczuk
5 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (210)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
System Mevo 2.0 ma ruszyć wczesną jesienią. Sześcioletnia umowa będzie kosztować pomorskie gminy 159 mln zł. System Mevo 2.0 ma ruszyć wczesną jesienią. Sześcioletnia umowa będzie kosztować pomorskie gminy 159 mln zł.

Poniedziałkowe popołudnie w radzie miasta w Gdańsku upłynęło na nadzwyczajnej sesji poświęconej rowerowi Mevo. Zdaniem radnych opozycji miała być ona merytoryczną dyskusją o problemach z wdrożeniem roweru metropolitalnego. Radni z klubu Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska ocenili, że była to raczej próba odwrócenia uwagi od pyłu węglowego w Gdańsku.



Mevo 2.0 ruszy:

Sesja została zwołana na wniosek radnych Prawa i Sprawiedliwości. Ich wątpliwości miały rozwiać wystąpienia władz Gdańska, z prezydent Aleksandrą Dulkiewicz na czele oraz od przedstawicieli Obszaru Metropolitalnego, odpowiedzialnego za przygotowanie i wdrożenie systemu. Odpowiedzi na wiele pytań udzielili jednak tylko ci drudzy, bo prezydent była nieobecna. W jej zastępstwie wystąpili zastępcy: Piotr KryszewskiPiotr Grzelak.

Kryszewski już na początku sesji wskazał, że jej zwołanie to działanie polityczne i próba przykrycia tematu pyłu węglowego.

Wszystko o rowerach w Trójmieście



- Chcieliście grillować temat Mevo, a tak naprawdę to będziemy promować tę ideę. Niedawno odbyła się w tej sprawie konferencja prasowa, na której opowiedziano o szczegółach wdrażanego projektu roweru metropolitalnego. Jeśli mowa o nieudolności, to bardziej są nią działania upolitycznionej prokuratury, która po blisko trzech latach nie jest w stanie podjąć skutecznych działań, by ustalić winnych upadku systemu Mevo 1.0 i pociągnąć ich do odpowiedzialności.


Dlaczego upadło i ile kosztowało Mevo 1.0?



Na pytania radnych PiS i obecnego przez chwilę posła Kacpra Płażyńskiego odpowiadał Michał Glaser, prezes Obszaru Metropolitalnego i jego zastępca Krzysztof Perycz-Szczepański.

Glaser w pierwszej kolejności opowiedział o przyczynach upadku systemu Mevo 1.0. Jego zdaniem przyczyniło się do tego zadłużenie operatora (Nextbike Polska) i jego nieuregulowanie płatności za wyprodukowane rowery w innych miastach w kraju.

Jak dodał, do dziś Nextbike nie oddał przywłaszczonych środków 1760 osobom, które wpłaciły na konto więcej niż 50 zł. Kolejnych 79 tys. osób w chwili upadku systemu miało na koncie mniejsze sumy. Łącznie spółka Nextbike zalega użytkownikom ok. 435 tys. zł.

Jednocześnie wspomniał o umorzonym przed rokiem postępowaniu w sprawie popełnienia przestępstwa przez władze spółki Nextbike i nakazie sądu, który kilka tygodni temu polecił wznowić działania prokuratury, nazywając dotychczasowe śledztwo niedbałym i powierzchownym.

- Po trzech latach wszystko ma zacząć się od początku - przyznał prezes Obszaru.
Mevo 1.0 kosztowało gminy zrzeszone w Obszarze 6,8 mln zł (z czego 3,7 mln zł z budżetu Gdańska).

Na pytania radnych odpowiadał m.in. Michał Glaser, prezes Obszaru Metropolitalnego. Na pytania radnych odpowiadał m.in. Michał Glaser, prezes Obszaru Metropolitalnego.

Co z Mevo 2.0?



W trakcie dyskusji: radni PiS pytali m.in. o:

  • brak konsekwencji wobec osób pracujących przy wdrożeniu systemu Mevo 1.0 (prezydent Kryszewski odesłał radnych do pisemnego uzasadnienia wyroku sądu z maja 2023 roku)
  • prace nad nową aplikacją do wypożyczania rowerów (podpisano w tej sprawie umowę z firmą Urban Sharing z Oslo)
  • różnice między trudnością we wdrożeniu roweru Mevo a łatwością utrzymywania komercyjnych systemów elektrycznych hulajnóg
  • nadmierną wagę roweru (ok. 40 kg), w tym przypadku o komfort jazdy zadbać ma silna bateria, która zapewni optymalne wspomaganie w czasie jazdy
  • prędkość roweru (wspomaganie wyłączy się po przekroczeniu 25 km/h)
  • brak kar umownych dla operatora za opóźnienie wdrożenia systemu Mevo 2.0 (z opinii prawnej wynika, że opóźnienie nie wynika z działania wykonawcy, lecz z wad konstrukcyjnych zamówionych rowerów)
  • możliwość ładowania rozładowanych baterii do rowerów w domu przez użytkowników (nie będzie takiej możliwości)




W trakcie sesji wniosek o zamknięcie listy mówców złożył radny Piotr Dzik, wskazując że sesja jest niepotrzebna, bo "rowery będą, pieniądze nie przepadły, a sesja to zwykłe bicie piany". Wniosek został poddany pod głosowanie, ale przepadł.

Później, w podobnym tonie wypowiadała się też radna Emilia LodzińskaŁukasz Bejm. Ten ostatni wskazał, że kwestie podnoszone przez radnych PiS można omówić np. poprzez interpelacje.

- Tymczasem w całej kadencji o Mevo pytaliście dwa razy. To pokazuje wasze zainteresowanie tą sprawą - mówił, zwracając się do radnych opozycji.

Ile będzie kosztować Mevo 2.0?



Sześcioletnia umowa na obsługę Mevo 2.0 będzie kosztować 159 mln zł. Pierwsze rowery (440 sztuk) do Trójmiasta mają przyjechać ze Słowacji na przełomie czerwca i lipca. Pozostałe 3260 rowerów w czterech partiach dojedzie pociągami z fabryki w Chinach do końca sierpnia. Także pod koniec wakacji mają ruszyć testy wewnętrzne, a we wrześniu - testy zewnętrzne (na połowie floty).

Inaugurację całego systemu zaplanowano na wczesną jesień.

Miejsca

Opinie (210) ponad 10 zablokowanych

  • (7)

    Czy jakieś konkrety w końcu?Bo ludzie w tym czasie w większości kupili sobie już rower...czy zostaną pociągnięci za nieodpowiednie decyzje włodarze?Wszak dobrych kilkadziesiąt mln poszło w powietrze...fajnie się puszcza publiczne pieniądze.

    • 61 7

    • Ja czekam na jedno z miliona polskich aut elektrycznych. (4)

      Las wycięli, miliony złotych wydali, a do dzisiaj jeżdżący prototyp nawet nie powstał.

      • 7 21

      • (2)

        Ja czekam na 3x15%,zniesienie abonamentu a z nowości kredyt na 0%)))

        • 8 3

        • Ale wtedy prezydent Europy nie ślubował przed tłumami że spełni te obietnice.

          A teraz złożył ślubowanie wiec na pewno dotrzyma słowa. No co? Chyba nas nie oszuka? Nie mógłby tego zrobić, przecież to taki mąż stanu

          • 2 6

        • Nie ma darmowych obiadków! Tak więc za tzw. kredyt zero zapłacimy wszyscy w ramach znienawidzonego przeze mnie solidaryzmu społecznego!

          • 3 0

      • Co to ma wspólnego z mevo?

        • 10 1

    • czytałeś - to bicie piany, problemu nie ma

      kto głosuje na takie tuzy?

      • 5 2

    • Io, kłapouchy "narzekaczu"! To co uprawiasz to nie krytyka, a tępe krytykanctwo!

      • 1 0

  • 159 mln zł, czy ktoś zorientowany w temacie może powiedzieć ile km dróg rowerowych można by za to wybudować? (14)

    • 83 4

    • nikt nic nie wie ?

      • 5 2

    • od h!@#

      • 13 2

    • W warszawie i okolicach do 2023 przeznaczono 340 mln do budowy 330 km dróg rowerowych (1)

      więc w dużym uproszczeniu można założyć że za 159 mln można wybudować minimum 160 km dróg rowerowych

      • 27 1

      • Przecież to rozwiązałoby większośc problemów z dotarciem do szkół, sklepów

        • 20 0

    • Za cenę Mevo można wybudować co najmniej 1000 (tysiąc!!!) km dróg rowerowych w całym trójmieście.

      • 13 8

    • W lublinie za 500m drogi z masy bitumicznej o szerokości 2,5m koszt 300 tys (3)

      czyli za 159 mln by było 265 km drogi rowerowej

      • 18 2

      • W Gdańsku byłoby o połowę mniej za tą samą kwotę.

        • 14 1

      • W Lublinie? (1)

        Nie może być.
        Chyba w rolkach położone na pace.

        • 1 1

        • to są oficjalne informacje z czerwca 2022 możesz sobie wygooglewać

          o ile cie to nie przerasta

          • 1 0

    • Tu się nie liczy pieniędzy

      • 10 1

    • Należy pamiętać że droga rowerowa jest inwestycją na dekady

      a te rowery nie wiadomo czy 6 lat dożyją ale to i tak ich max

      • 15 0

    • 2 razy wiecej niz obecnie mamy w całym trójmiescie (1)

      • 6 1

      • Czemu nikt nad tym nie panuje? Czy jest tu jakiś gospodarz?

        • 8 1

    • jedyne wyjscie by to zmienic jest w najnowszych wyborach zaprotestowanie i zagłosowanie przeciwko obecnej wladzy POw Gdańsku

      głosujcie na kogo chcecie byle przeciwko PO rządzących w Gdańsku .Gdańskie mevo najdoższe na swiecie !!

      • 2 1

  • Co tu dużo mówić (7)

    Miliony wyrzucone w błoto. Kto miał zarobić, to zapewne zarobił. Moim skromnym zdaniem to powinni dać sobie spokój z tym całym mevo.

    • 139 16

    • Podobnie będzie z FALĄ (1)

      • 25 2

      • Podatnicy stracili miliony złotych

        Nikt nie wie gdzie są pieniądze

        • 11 0

    • Nic się nie stało. Nie ma problemu. Snacznej kawusi i wesołości. (2)

      Tak tu się zyje na prowincji

      • 12 0

      • Nie kawusi tylko koniaczek, stać nas. (1)

        • 8 0

        • Serdeczności

          • 6 0

    • Ale my jeszcze nie skonczylismy

      • 4 0

    • Chciałbyś

      Wszystko zniszczyć, wszystko rozkraść, żeby nie było niczego. Taki mały ruski mir. Takie to cele mają piszący w dużej ilości na tym forum. Mieszkańcy Trójmiasta mówią wam NIE!

      • 0 7

  • Szpilek (1)

    Mevo jest jak telenowela .
    Lepiej aby każdy miał swój rower.

    Mevo to fatamorgana .Nie wiem na jaki grzyb rowery miejskie ?W dodatku elektryczne .

    Są hulajnogi .

    • 54 9

    • Hulajnogi są niebezpieczne, zarówno dla użytkownika jak i otoczenia, ta geometria nie jest przystosowana do prędkości jakie można rozwinąć na elektrycznych hulajnogach. Środek ciężkości na niej ma się w takim miejscu, że w razie potknięcia wylatujesz jak z procy. Pogadaj sobie z lekarzami czy ratownikami ile mają więcej roboty i "ciekawych" przypadków odkąd hulajnogi są takie popularne. Już nie wspominając o tym, że na raporcie co chwila ktoś pisze, że powinno się ich zakazać w mieście ¯\_(ツ)_/¯

      • 1 0

  • (3)

    Chyba większość z nas straciła wiarę że to w końcu wypali. Mevo śmierdzi grubym przekrętem na kilometr.

    • 74 3

    • Serdeczności!

      Konstytucja, wolne media, wolne sądy!

      • 9 2

    • Bicykle chiński badziew

      A apka pewnie wysyła wszystkie wasze dane prosto do Pekinu.
      Natomiast my musimy przed UE się rozliczać z każdego grosza, pracownik musi być na UoP a firma spełniać najnowsze normy CO2, podtlenku azotu i jasności tęczy - taka tam hipokryzja, fałsz i obłuda - ale kogo to obchodzi? Ludzi to nie rusza - dopóki mają co jeść, ale potem będzie już za późno.

      • 6 2

    • jacy wyborcy, tacy wlodarze miasta, tacy urzednicy

      • 2 1

  • (8)

    Takiego cyrku jak z Mevo to dawno nie było, zbyt skomplikowana sprawa "rower", w tylu miejscach działa normalnie, a tu się nie da, za trudne.

    • 247 11

    • Nie za trudne ale zbyt dużo krewnych i znajomych królika chce przy okazji przytulić kasę i robi się bałagan.

      • 56 6

    • Na pewno jest to skomplikowana sprawa. (1)

      Sęk w tym, że oni nie wiedzą jak ją zrealizować. Nie wiedzą też czy da się to zrealizować a potem utrzymać. Nie wiedzą nawet czy jest w ogóle sens żeby taki system roweru istniał.
      Niestety najwiekszy problem polega na tym, że mają dostęp do publicznych pieniędzy i nie muszą się pytać nikogo o zgodę czy i jak je wydawać, nie musza się liczyć z niczyim zdaniem. Nie ponoszą też praktycznie żadnego ryzyka (poza ryzykiem zmarnotrawienia publicznych środków) ani odpowiedzialności (cywlinej czy zawodowej).

      • 36 6

      • Przy takich wyborcach jest komfort pracy

        • 30 3

    • Będzie jeszcze większy już niedługo - nazwali to fala ;)

      • 25 2

    • Na mevo I i II, fali Podatnicy stracili kilkaset milionów złotych

      Kiedy ktoś za to odpowie??

      • 32 4

    • Gdańsk - miasto złodziejstwa i parad gejowskich

      • 17 3

    • Całe PO...

      • 6 2

    • Jaki morał

      Jaki z tego morał. To nie problem z rowerem i firma wdrażająca tylko z odbiorcą obszarem metropolitalnym . Jak w innych miastach rowery działają i systemy są uruchamiane na czas?
      Np. W Warszawie , system dużo większy i działa od lat .
      Na mevo 1.0 może urzędnicy nie dostali ... Więc teraz płacą 4x więcej .
      Tak się zastanawiam kto tu kogo oszukał ?

      • 0 0

  • (4)

    Czyli w sumie nic się nie dowiedzieliśmy a wręcz jest wszytko super :D

    • 120 4

    • Kiedy ktokolwiek odpowie za miliony utopione w mevo I i II?? (2)

      • 10 2

      • Nikt za to nie odpowie (1)

        A nawet jedna osoba z Obszaru Metropolitalnego niedługo po porażce dostała awans!

        • 7 1

        • Ta kasa podzielona na 6 lat

          To wychodzi ponad 26 mln zl rocznie. Ładnie peowczyki sie bawią. Dobrze, ze za to płacą wyborcy tuska.

          • 4 1

    • A Aleksandra zamiast zajmować się Gdańskiej, pewnie walczy w Warszawie o "wolne sądy" i "demokrację"....

      • 3 1

  • 159mln? (3)

    To ponad 330zl na jednego mieszkańca Gdańska, starczyłoby żeby kupićjakies podstawowe rowery np. wszystkim w wieku 15-50 lat...

    Ogromna kwota którą nigdy się nie zwroci a zarobi na tym jakiś prywatny operator, brawo Gdańsk, brawo Ola.

    Brak rozliczenia za mevo1 to hańba. Gdzie tu tak głośno krzyczana praworządność czy uczciwość?

    W Warszawie można krzyczeć piękne hasła, ale sprawdzian na własnym podwórku oblany z kretesem...

    • 121 5

    • Rower sam sobie kupię.

      Wolałbym, żeby o te 159 mln mniej nas skrojono na rozmaitych podatkach, opłątach lokalnych, parkowaniu, kumunikacji publicznej itp.

      • 19 1

    • Mogłaby za to być za friko komunikacja publiczna (1)

      Na pewno więcej osób by to przekonało by zrezygnować z auta. Tymczasem połączenia się likwiduje i podnosi ceny biletów by było na mewki xD

      • 10 2

      • badania wykazują, że więcej osób jest skłonna przesiąść się z samochodu na rower niż na komunikację miejską

        w weekendy wieczorem i w nocy komunikacja miejska funkcjonuje raczej dość rzadko - rower publiczny jak znalazł.

        • 0 0

  • (2)

    Dulkiewicz nieobecna no wiadomo...lekka reka 4 milinoy tu 20 dla zlodzieja Mandziary i wzajemnej adoracji...sie zyje

    • 84 4

    • Wczoraj była na Marszu (1)

      Dziś jest w Brukseli i się martwi Ukrainą. Z tego miasta niedługo zostanie popiół przy tak "zaanagażowanej" władzy

      • 14 1

      • jeśli te rowery będą robione w Chinach

        to odwrotnie - mocno myśli z resztą bogatej europy jak ukraińców zrobić w konia i żeby oni tej wojny tak naprawdę nie wygrali > bo przecież rosja i chiny i niemcy muszą wspólnie robić interesy < a Ukraina i Polska im tylko zawadza

        • 4 1

  • (2)

    Tylko załamać ręce nad poziomem władz Gdańska.

    Jest wiele problemów i dyskusja o mevo to nie jest przykrywanie czegokolwiek, tylko konkretne pytania do upadłego pomysłu.

    Gdyby nie to, że ktoś się poharatał w Sztokholmie jeździlibyśmy na jakimś szmelcu w ramach mevo 2.0. Urzędnikom się wszystko zgadzało...

    • 87 2

    • Oczywiście

      Oni darli się o przykrywaniu tematu pyłu a radni WdG wydzierając się pytali o spóźniony remont dworca głównego i milion samochodów elektrycznych. Boże, co to za dzbany są i czemu nas tak pokarało tą PO

      • 7 1

    • Na lekcji jak nie odpowiadam na temat to dostaję palę

      A tu powinni palą dostać radni za wtrącanie innych tematów.

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Relacje LIVE

Najczęściej czytane