• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzygodzinna dyskusja radnych o Mevo 2.0

Maciej Korolczuk
5 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (210)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
System Mevo 2.0 ma ruszyć wczesną jesienią. Sześcioletnia umowa będzie kosztować pomorskie gminy 159 mln zł. System Mevo 2.0 ma ruszyć wczesną jesienią. Sześcioletnia umowa będzie kosztować pomorskie gminy 159 mln zł.

Poniedziałkowe popołudnie w radzie miasta w Gdańsku upłynęło na nadzwyczajnej sesji poświęconej rowerowi Mevo. Zdaniem radnych opozycji miała być ona merytoryczną dyskusją o problemach z wdrożeniem roweru metropolitalnego. Radni z klubu Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska ocenili, że była to raczej próba odwrócenia uwagi od pyłu węglowego w Gdańsku.



Mevo 2.0 ruszy:

Sesja została zwołana na wniosek radnych Prawa i Sprawiedliwości. Ich wątpliwości miały rozwiać wystąpienia władz Gdańska, z prezydent Aleksandrą Dulkiewicz na czele oraz od przedstawicieli Obszaru Metropolitalnego, odpowiedzialnego za przygotowanie i wdrożenie systemu. Odpowiedzi na wiele pytań udzielili jednak tylko ci drudzy, bo prezydent była nieobecna. W jej zastępstwie wystąpili zastępcy: Piotr KryszewskiPiotr Grzelak.

Kryszewski już na początku sesji wskazał, że jej zwołanie to działanie polityczne i próba przykrycia tematu pyłu węglowego.

Wszystko o rowerach w Trójmieście



- Chcieliście grillować temat Mevo, a tak naprawdę to będziemy promować tę ideę. Niedawno odbyła się w tej sprawie konferencja prasowa, na której opowiedziano o szczegółach wdrażanego projektu roweru metropolitalnego. Jeśli mowa o nieudolności, to bardziej są nią działania upolitycznionej prokuratury, która po blisko trzech latach nie jest w stanie podjąć skutecznych działań, by ustalić winnych upadku systemu Mevo 1.0 i pociągnąć ich do odpowiedzialności.


Dlaczego upadło i ile kosztowało Mevo 1.0?



Na pytania radnych PiS i obecnego przez chwilę posła Kacpra Płażyńskiego odpowiadał Michał Glaser, prezes Obszaru Metropolitalnego i jego zastępca Krzysztof Perycz-Szczepański.

Glaser w pierwszej kolejności opowiedział o przyczynach upadku systemu Mevo 1.0. Jego zdaniem przyczyniło się do tego zadłużenie operatora (Nextbike Polska) i jego nieuregulowanie płatności za wyprodukowane rowery w innych miastach w kraju.

Jak dodał, do dziś Nextbike nie oddał przywłaszczonych środków 1760 osobom, które wpłaciły na konto więcej niż 50 zł. Kolejnych 79 tys. osób w chwili upadku systemu miało na koncie mniejsze sumy. Łącznie spółka Nextbike zalega użytkownikom ok. 435 tys. zł.

Jednocześnie wspomniał o umorzonym przed rokiem postępowaniu w sprawie popełnienia przestępstwa przez władze spółki Nextbike i nakazie sądu, który kilka tygodni temu polecił wznowić działania prokuratury, nazywając dotychczasowe śledztwo niedbałym i powierzchownym.

- Po trzech latach wszystko ma zacząć się od początku - przyznał prezes Obszaru.
Mevo 1.0 kosztowało gminy zrzeszone w Obszarze 6,8 mln zł (z czego 3,7 mln zł z budżetu Gdańska).

Na pytania radnych odpowiadał m.in. Michał Glaser, prezes Obszaru Metropolitalnego. Na pytania radnych odpowiadał m.in. Michał Glaser, prezes Obszaru Metropolitalnego.

Co z Mevo 2.0?



W trakcie dyskusji: radni PiS pytali m.in. o:

  • brak konsekwencji wobec osób pracujących przy wdrożeniu systemu Mevo 1.0 (prezydent Kryszewski odesłał radnych do pisemnego uzasadnienia wyroku sądu z maja 2023 roku)
  • prace nad nową aplikacją do wypożyczania rowerów (podpisano w tej sprawie umowę z firmą Urban Sharing z Oslo)
  • różnice między trudnością we wdrożeniu roweru Mevo a łatwością utrzymywania komercyjnych systemów elektrycznych hulajnóg
  • nadmierną wagę roweru (ok. 40 kg), w tym przypadku o komfort jazdy zadbać ma silna bateria, która zapewni optymalne wspomaganie w czasie jazdy
  • prędkość roweru (wspomaganie wyłączy się po przekroczeniu 25 km/h)
  • brak kar umownych dla operatora za opóźnienie wdrożenia systemu Mevo 2.0 (z opinii prawnej wynika, że opóźnienie nie wynika z działania wykonawcy, lecz z wad konstrukcyjnych zamówionych rowerów)
  • możliwość ładowania rozładowanych baterii do rowerów w domu przez użytkowników (nie będzie takiej możliwości)




W trakcie sesji wniosek o zamknięcie listy mówców złożył radny Piotr Dzik, wskazując że sesja jest niepotrzebna, bo "rowery będą, pieniądze nie przepadły, a sesja to zwykłe bicie piany". Wniosek został poddany pod głosowanie, ale przepadł.

Później, w podobnym tonie wypowiadała się też radna Emilia LodzińskaŁukasz Bejm. Ten ostatni wskazał, że kwestie podnoszone przez radnych PiS można omówić np. poprzez interpelacje.

- Tymczasem w całej kadencji o Mevo pytaliście dwa razy. To pokazuje wasze zainteresowanie tą sprawą - mówił, zwracając się do radnych opozycji.

Ile będzie kosztować Mevo 2.0?



Sześcioletnia umowa na obsługę Mevo 2.0 będzie kosztować 159 mln zł. Pierwsze rowery (440 sztuk) do Trójmiasta mają przyjechać ze Słowacji na przełomie czerwca i lipca. Pozostałe 3260 rowerów w czterech partiach dojedzie pociągami z fabryki w Chinach do końca sierpnia. Także pod koniec wakacji mają ruszyć testy wewnętrzne, a we wrześniu - testy zewnętrzne (na połowie floty).

Inaugurację całego systemu zaplanowano na wczesną jesień.

Miejsca

Opinie (210) ponad 10 zablokowanych

  • aha (1)

    jesienia czyli na koniec sezonu

    • 23 1

    • No tak. I dzięki temu kasa na etaty będzie jeszcze do przyszłego sezonu.

      • 1 0

  • Nie placz kedy odjadem... (1)

    - na Mevo jak na taczce odjedziesz Olu Ty...

    • 24 3

    • Czy taczka będzie elektryczna czy zwykła?

      • 6 0

  • Zwalanie winy na prokuraturę,

    to taki żart, czy może wynika z traktowania mieszkańców, jak wasali?

    • 24 1

  • Tak to już w systemie partnerstwa prywatno-publicznego

    Że są pieniądze państwowe (samorządowe czy jak zwał tak zwał - tzw. "niczyje") i jest własność prywatna.

    I współpraca państwa z firmą prywatną wygląda tak, że państwo płaci za jakieś rzeczy tymi niczyimi pieniędzmi i one wtedy już są czyjeś - własnością firmy, czyli pośrednio jej właścicieli.

    A firma jak to firma - może wszystko wydać na consulting i licencję za oprogramowanie w jakiś innych firmach, a następnie ponieważ nie będzie już mieć pieniędzy to może zbankrutować.

    Tak się stało raz, teraz tak się dzieje drugi raz, i pewnie w przypadku Mevo 3.0 też tak będzie, potem 4.0, 5.0.
    Potem zmienimy pechową nazwę na inną i tak możemy co rok, ze sto baniek "prywatyzować".

    Prokuratorzy mimo najszczerszej niechęci nic nie znaleźli ;)

    • 28 2

  • Po takiej kompromitacji i nieskuteczności to u prywaciarza wszyscy już dawno by zostali pogonieni (1)

    Ale tu jest samorząd. Nikomu włos z głowy nie spadnie. Wypłata co miesiąc dalej leci.

    • 31 1

    • i jeszcze wychodzą na manifestacje uliczne i krzyczą "złodzieje, złodzieje" :-D

      Koniec świata jakby to powiedział filmowy Popiołek

      • 10 1

  • Ola jeszcze baluje u Rafała. (2)

    Ciekawe na ile dni tam pojechali, oficjalny marsz zaliczony a teraz co? Hotele i imprezki zamknięte dla całej partii w ramach premii...no i rodziny tych polityków też musiały się gdzieś zatrzymać. Ale mają jakieś tam oszczędności z Mevo i Fali. :)

    • 36 2

    • Ależ zazdrościsz tego wyjazdu do Warszawy

      Nikt ci nie zabrania załapać się do jakiejś partii lub na jakiś urząd i jeździć sobie po Polsce za nasze podatki. Spróbuj, może i tobie się uda jak Oli

      • 1 20

    • Rafaua

      • 0 0

  • Wybory sie zbliżają

    Z czegoś trzeba....

    • 10 1

  • (3)

    Słabe to trochę a nawet bardzo. W niedzielę bronili wolności i demokracji w poniedziałek głównodowodzącej nie chciało się pojawić i odpowiadać na pytania w kwestii ważnej dla mieszkańców. Dodajmy jeszcze, że jej przedstawiciele chcieli dyskusje kończyć jak najszybciej.

    • 42 2

    • (1)

      Wolne było zaplanowane wcześniej. Wystarczy poczytać

      • 1 7

      • Tak, a dziś i jutro jej nie ma, wraca na dwa dni a później jej nie ma aż cztery dni z rzędu!!! Za co my jej płacimy?

        • 9 0

    • Priorytety. Teraz trzeba załatwić jak najwięcej dla siebie i okolitów. Na własnym podwórku kompromitacja- to może uda się ogrzać troszkę w blasku Rafała. W Gdańsku serdecznie nie wyszło.... to szybko hyc do Brukseli, każdy ma rachunki do płacenia.

      • 7 0

  • Duzo slow, konkretow malo, rozmydlanie odpowiedzialnosci, a pieniadze, no coz.. Sorry, zniknely, nikt nie winien. Jakie to wszystko jest brudne, az mierzi. Brrt...

    • 18 1

  • Pytam poważnie, po co nam rower miejski w Gdańsku skoro jest już taki w Berlinie ?

    Rafał T.

    • 33 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Relacje LIVE

Najczęściej czytane