• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzygodzinna dyskusja radnych o Mevo 2.0

Maciej Korolczuk
5 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (210)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
System Mevo 2.0 ma ruszyć wczesną jesienią. Sześcioletnia umowa będzie kosztować pomorskie gminy 159 mln zł. System Mevo 2.0 ma ruszyć wczesną jesienią. Sześcioletnia umowa będzie kosztować pomorskie gminy 159 mln zł.

Poniedziałkowe popołudnie w radzie miasta w Gdańsku upłynęło na nadzwyczajnej sesji poświęconej rowerowi Mevo. Zdaniem radnych opozycji miała być ona merytoryczną dyskusją o problemach z wdrożeniem roweru metropolitalnego. Radni z klubu Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska ocenili, że była to raczej próba odwrócenia uwagi od pyłu węglowego w Gdańsku.



Mevo 2.0 ruszy:

Sesja została zwołana na wniosek radnych Prawa i Sprawiedliwości. Ich wątpliwości miały rozwiać wystąpienia władz Gdańska, z prezydent Aleksandrą Dulkiewicz na czele oraz od przedstawicieli Obszaru Metropolitalnego, odpowiedzialnego za przygotowanie i wdrożenie systemu. Odpowiedzi na wiele pytań udzielili jednak tylko ci drudzy, bo prezydent była nieobecna. W jej zastępstwie wystąpili zastępcy: Piotr KryszewskiPiotr Grzelak.

Kryszewski już na początku sesji wskazał, że jej zwołanie to działanie polityczne i próba przykrycia tematu pyłu węglowego.

Wszystko o rowerach w Trójmieście



- Chcieliście grillować temat Mevo, a tak naprawdę to będziemy promować tę ideę. Niedawno odbyła się w tej sprawie konferencja prasowa, na której opowiedziano o szczegółach wdrażanego projektu roweru metropolitalnego. Jeśli mowa o nieudolności, to bardziej są nią działania upolitycznionej prokuratury, która po blisko trzech latach nie jest w stanie podjąć skutecznych działań, by ustalić winnych upadku systemu Mevo 1.0 i pociągnąć ich do odpowiedzialności.


Dlaczego upadło i ile kosztowało Mevo 1.0?



Na pytania radnych PiS i obecnego przez chwilę posła Kacpra Płażyńskiego odpowiadał Michał Glaser, prezes Obszaru Metropolitalnego i jego zastępca Krzysztof Perycz-Szczepański.

Glaser w pierwszej kolejności opowiedział o przyczynach upadku systemu Mevo 1.0. Jego zdaniem przyczyniło się do tego zadłużenie operatora (Nextbike Polska) i jego nieuregulowanie płatności za wyprodukowane rowery w innych miastach w kraju.

Jak dodał, do dziś Nextbike nie oddał przywłaszczonych środków 1760 osobom, które wpłaciły na konto więcej niż 50 zł. Kolejnych 79 tys. osób w chwili upadku systemu miało na koncie mniejsze sumy. Łącznie spółka Nextbike zalega użytkownikom ok. 435 tys. zł.

Jednocześnie wspomniał o umorzonym przed rokiem postępowaniu w sprawie popełnienia przestępstwa przez władze spółki Nextbike i nakazie sądu, który kilka tygodni temu polecił wznowić działania prokuratury, nazywając dotychczasowe śledztwo niedbałym i powierzchownym.

- Po trzech latach wszystko ma zacząć się od początku - przyznał prezes Obszaru.
Mevo 1.0 kosztowało gminy zrzeszone w Obszarze 6,8 mln zł (z czego 3,7 mln zł z budżetu Gdańska).

Na pytania radnych odpowiadał m.in. Michał Glaser, prezes Obszaru Metropolitalnego. Na pytania radnych odpowiadał m.in. Michał Glaser, prezes Obszaru Metropolitalnego.

Co z Mevo 2.0?



W trakcie dyskusji: radni PiS pytali m.in. o:

  • brak konsekwencji wobec osób pracujących przy wdrożeniu systemu Mevo 1.0 (prezydent Kryszewski odesłał radnych do pisemnego uzasadnienia wyroku sądu z maja 2023 roku)
  • prace nad nową aplikacją do wypożyczania rowerów (podpisano w tej sprawie umowę z firmą Urban Sharing z Oslo)
  • różnice między trudnością we wdrożeniu roweru Mevo a łatwością utrzymywania komercyjnych systemów elektrycznych hulajnóg
  • nadmierną wagę roweru (ok. 40 kg), w tym przypadku o komfort jazdy zadbać ma silna bateria, która zapewni optymalne wspomaganie w czasie jazdy
  • prędkość roweru (wspomaganie wyłączy się po przekroczeniu 25 km/h)
  • brak kar umownych dla operatora za opóźnienie wdrożenia systemu Mevo 2.0 (z opinii prawnej wynika, że opóźnienie nie wynika z działania wykonawcy, lecz z wad konstrukcyjnych zamówionych rowerów)
  • możliwość ładowania rozładowanych baterii do rowerów w domu przez użytkowników (nie będzie takiej możliwości)




W trakcie sesji wniosek o zamknięcie listy mówców złożył radny Piotr Dzik, wskazując że sesja jest niepotrzebna, bo "rowery będą, pieniądze nie przepadły, a sesja to zwykłe bicie piany". Wniosek został poddany pod głosowanie, ale przepadł.

Później, w podobnym tonie wypowiadała się też radna Emilia LodzińskaŁukasz Bejm. Ten ostatni wskazał, że kwestie podnoszone przez radnych PiS można omówić np. poprzez interpelacje.

- Tymczasem w całej kadencji o Mevo pytaliście dwa razy. To pokazuje wasze zainteresowanie tą sprawą - mówił, zwracając się do radnych opozycji.

Ile będzie kosztować Mevo 2.0?



Sześcioletnia umowa na obsługę Mevo 2.0 będzie kosztować 159 mln zł. Pierwsze rowery (440 sztuk) do Trójmiasta mają przyjechać ze Słowacji na przełomie czerwca i lipca. Pozostałe 3260 rowerów w czterech partiach dojedzie pociągami z fabryki w Chinach do końca sierpnia. Także pod koniec wakacji mają ruszyć testy wewnętrzne, a we wrześniu - testy zewnętrzne (na połowie floty).

Inaugurację całego systemu zaplanowano na wczesną jesień.

Miejsca

Opinie (210) ponad 10 zablokowanych

  • Trójmiasto (1)

    Trójmiejska władza, czego by się nie tknęła to spieprzy,
    Ręce opadają

    • 21 1

    • no i oczywiście wszystko

      To zawsze wina PiS, Kaczyńskiego Obajtka i Sasina, a oni to istoty doskonale

      • 4 2

  • Nie wiedzą do dzisiaj jakie są przyczyny upadku Mevo 1.0. Naprawdę???

    Obszar metropolitalny wymyślił sobie nierealny system a firma zgodziła się go zrealizować albo z góry wiedząc że to padnie na pysk i trzeba wyprowadzić kasę dopóki się uda to tuszować (stąd też powołanie spółki córki z minimalnym kapitałem zakładowym żeby nie ponosić ryzyka) albo nie wiedziała na co się porywa co by świadczyło o całkowitej niekompetencji tej firmy (ale to mało prawdopodobne bo firma-matka miała już doświadczenie w tej branży)
    Całość wygląd raczej na niezły wałek gdy ktoś zwietrzył, że z naszych urzędników można smiało wyssać nasze pieniedzą bo oni nie znają się na tym co wymyślili ale podpisują przelewy.
    Chciałoby sie rzec jak Józef Bąk "wiedzieliśmy że to jest kolokwialnie mówiąc lipa"

    • 20 1

  • Trampoliniarze

    Krawaty, garnitury korpobełkot kto to finansuje i zgadza się na to

    • 16 1

  • Nie interesuje mnie ten PiS, ale spójrzcie na to: (20)

    Koszt Mevo 1.0 - 6,8mln zł.
    Koszt Mevo 2.0 - 159mln zł.

    What the hell? Widzicie jaki tu jest duży margines na przewały?
    Ja wiem koszty utrzymania, serwisowania, aplikacji i pensje tych nierobów. Ale jakby to przeliczyć tylko na cenę rowerów, to sztuka wychodzi po 43956zł XD

    • 176 17

    • Podkładaj sobie wszystko do kupy (6)

      Nextbike zrobił wała
      Wszystko podrożało
      System będzie porządny.
      Na AliExpress też możesz kupić ajfona za 100 zł pewnie aka gufon

      • 7 47

      • Tak, wszystkiemu winny Nextbike. Tylko kto ten Nextbike z nierealną ofertą wybrał? (3)

        Te biedne niewiniątka z Obszaru Metropolitalnego. A teraz czynią rzecz niebanalną wkraczając drugi raz do tej samej rzeki i zaprzeczają pełnej nadziei zasadzie, że mądry Polak chociaż po szkodzie. Będzie znów rzeź pyskatych i asertywnych niewiniątek na koszt mieszkańca.

        • 39 7

        • Widzę odpalił się protokół typowego Kowalskiego (1)

          Niezawodny system narzekania. Żeby inne systemy były tak niezawodne

          • 3 21

          • Ile Ola ci płaci?

            • 3 1

        • Brzmi znajomo?

          "Pierwsze kłopoty z rowerem metropolitalnym Trójmiasta. Firma Nextbike Polska S.A. złożyła właśnie odwołanie w przetargu. Czy zostaną zmienione warunki zamówienia?"

          • 0 1

      • A Nowak pomoże?

        • 1 1

      • Ty kpisz?!

        • 0 1

    • Mevo 1.0 kosztowało ogólnie kilkadziesiąt mln

      Tylko nextbike dał ciała i wydaliśmy tylko 3,6

      • 33 1

    • a czemu z dyktatury chińskiej rowery do demokracji europejskiej są zezwolone? (1)

      to tak wolno hipokryzje uprawiać w UE?

      • 33 7

      • Bo Berlin tak kazał

        • 19 8

    • Koszt Mevo 1 miał wynieść 40,2 mln zł na 6,5 roku. Te 6,8 mln to kwota, która przepadła po nieudanym projekcie. (5)

      Koszt Mevo 2.0 na podobny okres za 159 mln zł wychodzi więc 4 razy drożej. Kto bogatemu zabroni... ?

      • 23 6

      • Gorzelak w Zarządzie....

        • 14 1

      • Pasowałoby do "nie ma żadnej inflacji". (2)

        Za poprzednich rządów znośny rower można było mieć za 1000zł, teraz bez 4000 nie podchodź.

        • 2 6

        • Ty kupowałeś za 250 złotych kradzione

          • 2 1

        • Za dwa tysiace to ok, mozna bylo kupic przyzwoity rower rekreacyjny.

          • 0 1

      • jak można jednocześnie narzekać, że mevo 1 zostało wybrane z nierealną ceną i że mevo 2 ma wyższą cenę?

        • 1 2

    • (1)

      160-250 baniek / 7 lat ... 20-30 baniek rocznie ( zaokrąglając) - zakłądając, że całkiem jezdny rowerek kosztuje około 2 klocki mamy 10-15tysi rowerków rocznie, czyli około tysiąc rowerów miesięcznie można by na oślep po mieście rozrzucać - na zasadzie bierzcie i jeździcie sobie tym wszyscy i nie zawracajcie de....

      • 23 2

      • W to wliczone są pewnie serwisy tych rowerów. Biorąc pod uwagę jak szanuje się takie rzeczy to te 10 tys rowerów wylądowały by na złomie po 2 miesiącach.

        • 2 0

    • Od kiedy pis rzadzi w 3 mieście ??? (1)

      • 7 3

      • Od tej jesieni

        • 6 1

  • Niech sobie Szczurki, Dulkiewicze i Karnowscy

    Sami jeżdżą tymi 40 kilogramowymi klamotami... Pieniądze wyrzucone w błoto. Mevo 1.0 niczego ich nie nauczyło, może prokuratura by ich nauczyła?

    • 23 1

  • Brak kar już mówi jak dziurawa jest ta umowa.

    Pomijam już kolosalną różnice w cenie pomiędzy wersją 1.0 a 2.0.

    Rowery miały być u nas już teraz. po znalezieniu wad technicznych oddanie przesunięto o kolejne tygodnie i ponownie nikt za to nie odpowiada.

    Czy ktoś jeszcze wierzy, że to kiedyś ruszy?

    • 14 0

  • Chociaż "przepraszamy" nie mogą wydusić? (1)

    • 14 0

    • No nie mogą bo to było by przyznanie się do błędu. A tak, każdy pobiera co miesiąc wynagrodzenie za udział we wdrażaniu "wymagającego projektu ". Potem wpadną premie i kopy w górę. Tylko trzeba być twardym i trzymać się lini, że "to jest miś na miarę naszych możliwości, otwieramy nim oczy niedowiarkom" itd. Nihil novi.

      • 4 0

  • Prezes Klasser i zastępca Perycz-Szczep vel Wał

    oni nic nam nie powiedzą bo obowiązuje ich Omerta, jak to na Sycylii a Padrone patrzy na swych Compoglierii

    • 5 0

  • tyle kompetencji w jednym artykule

    PiS, władze Gdańska, mevo 1.0 i 2.0 co łaczy te wszystkie smutki?

    • 5 0

  • Beda te nagrody i premie czy nie? (1)

    To ze jest super i ekstra wszyscy wiemy. Moze pani Dulkiewicz piach po zimie by nakazala wreszcie z ulic usunac?

    • 15 0

    • Będą będą. Każdy swoje zarobi.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Relacje LIVE

Najczęściej czytane